Online23.05.2014

Wordt zelfs fysiek winkelen onpersoonlijk?


Het Franse Klépierre heeft samen met het reclamebedrijf DigitasLBi Paris de Inspiration Corridor ontwikkeld. Dit is een technologie die klanten met behulp van camera’s en sensoren opneemt en met kledingsuggesties komt. Aangezien het nog niet bekend is wanneer Klépierre deze technologie commercieel beschikbaar stelt, zal het nog wel even duren voordat we het in winkels of winkelcentra  zullen aantreffen. Het is daarnaast maar de vraag of winkels deze technologie zullen inzetten ter vervanging van winkelpersoneel of als extra service. Als extra service zal het waarschijnlijk een behoorlijk kostenplaatje worden. Maar als deze technologie daadwerkelijk verkopers van vlees en bloed gaat vervangen, hoe onpersoonlijk wordt fysiek winkelen dan? 

De Inspiration Corridor van Klépierre bepaalt met behulp van een infrarood Kinect camera eerst het geslacht en de leeftijd van de klant, maar ook wordt er gekeken naar de kleur van de kleding. Mocht de klant een mooi kledingstuk zien, dan kan hij op het scherm drukken waardoor de informatie hiervan, zoals GPS coördinaten van de winkel waar hij het product kan vinden, naar zijn smartphone wordt gestuurd.

Laten we voorop stellen dat dit natuurlijk hele mooie technologie is. Alleen de vraag is wat de  toegevoegde waarde hiervan zal zijn. Veel winkels bieden hun klanten namelijk online al diverse software waarmee klanten styling advies kunnen krijgen en zelfs digitaal kleding kunnen passen door middel van het uploaden van foto’s. Voor een deel van de mensen die nog naar fysieke winkels gaat om te shoppen is juist het persoonlijke contact met een kledingverkoper belangrijk. Hoe onpersoonlijk wordt het als je een winkel binnenkomt en door een computer wordt gescreend die vervolgens met kledingadvies komt? Daarnaast is het ook niet bevorderend voor de arbeidsmarkt als er mensen worden ontslagen omdat ze worden vervangen door een computer. Naast dat het mooie technologie is, is het dus maar de vraag wat het verder gaat opleveren.