Google en Facebook spelen in op verkiezingen Europees Parlement

Vorig artikel Volgend artikel
Google en Facebook spelen in op verkiezingen Europees Parlement

Het zal niemand ontgaan zijn dat vandaag heel Nederland naar de stembus kan voor de verkiezingen van het Europees Parlement. De stembureaus geopend van 07:30 uur tot 21:00 uur vanavond. Op uitslagen moeten we nog even wachten omdat er in andere EU-landen nog tot en met aanstaande zondag gestemd kan worden.

Twitter wordt overspoeld met Stemfie's. Maar ook Google en Facebook spelen op deze dag in. Google doet dat middels een Doodle, op de homepage van de zoekmachine is dan een aangepast logo geplaatst.

Facebook introduceerde een 'ik ben een kiezer-knop', Facebookgebruikers kunnen zo delen dat ze gestemd hebben. De knop zal niet delen op wie of welke partij gestemd is. Maar via de knop kunnen mensen ook zien welke stembureaus in de buurt zijn. Deze knop is eerder in de VS ingezet tijdens verschillende verkiezingen. Met succes: Uit een onderzoek gepubliceerd in Nature blijkt dat tijdens de midterm verkiezingen in 2010 de knop tot 340.000 extra stemmers leidde, nadat ze zagen dat vrienden hadden gestemd.

Elizabeth Linder, Government and Politics specialist van Facebook voor Europa: "In 2013 was het meest besproken onderwerp op Facebook 'verkiezingen'. Meer dan een op de drie Europese stemmers is actief op Facebook en de 'Ik ben een kiezer'-knop is een van functies waar het meest om gevraagd werd door politieke campagnevoerders. Uit onderzoek is gebleken dat als mensen op Facebook zien dat vrienden gestemd hebben, de kans groter is dat ze zelf ook gemotiveerd raken en hun stem gaan uitbrengen."

voter
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies