Nieuw online leven voor bladen en tijdschriften met achtergrond en duiding

Vorig artikel Volgend artikel

Weet jij nog waar je was op 9 januari 2007, toen Steve Jobs de eerste iPhone introduceerde? Met deze smartphone kon je de digitale wereld ineens in je broekzak met je meedragen. Gisteren, maandag 28 april 2014, zal ook de boeken in gaan als zo'n belangrijk moment, in elk geval voor Nederland. En deze keer kon ik er ook zelf bij zijn: de lancering van Blendle. De introductie vond plaats op een trendy en creatieve plek op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Geen Apple-mania-achtige taferelen, maar wel een rij videocamera's en een grote groep geïnteresseerden. De online krantenkiosk, zoals Blendle door sommigen wordt genoemd, zou wel eens de redding van de traditionele journalistiek kunnen zijn. Om die reden was er niet alleen aandacht vanuit Nederland.

Nieuw online leven voor bladen en tijdschriften met achtergrond en duiding

Jongensboek
Het verhaal van Blendle en de oprichters Marten Blankesteijn (tevens het brein achter het initiatief) en Alexander Klöpping is aansprekend, vernieuwend en kan getypeerd worden als een spannend jongensboek. Waar het allemaal begon? Blankesteijn was ooit in de Albert Heijn op zoek naar wat leeswerk. Hij vond een interessant interview met drie prostituees in de Marie Claire, maar de overige verhalen waren voor hem niet interessant genoeg om het hele tijdschrift te kopen. En welke 27-jarige man koopt de Marie Claire? Hij bladerde door tal van magazines en vond steeds maar een interessant artikel. Hij vroeg zich daarom af: waarom zou je moeten kiezen uit verschillende magazines waarvan je steeds maar één artikel interessant vindt?

71
Het bieden van keuze en persoonlijk nieuws zijn belangrijke drijfveren voor de bedenkers van Blendle, maar niet de niet de enige. Blankesteijn en Klöpping, die 's ochtends de site al live hadden gezet, trachten met Blendle "het mooie nieuws zoals dat in Nederland wordt gemaakt" weer onder de ogen van Nederlanders te brengen. En dan komt meteen het getal 71 om de hoek kijken. Dit blijkt een belangrijk getal te zijn, dat staat voor het percentage Blendle-lezer dat jonger is dan 40 jaar. Dit terwijl de gemiddelde krantenlezer veel ouder is. Dat jongeren niet meer lezen, vinden de heren zonde, en dat is meteen de reden waarom er veel potentie ligt in dit initiatief. Het lezen van losse artikelen tegen een vergoeding variërend van de 10 tot 89 eurocent is simpel en laagdrempelig. Zo hoopt Blendle de jongeren weer aan het krantenlezen te krijgen.

Waarom nog een krant lezen als je nu.nl hebt?
Een vraag die Klöpping vaak in de schoot geworpen krijgt is: waarom zouden we een krant lezen als het ook op nu.nl of de site van de NOS te lezen is? "Mensen zien de voordelen van krantenartikelen niet meer", stelt Klöpping. En dat terwijl er zoveel moois te lezen is. Inmiddels heeft de internetjournalist zelf allerlei artikelen gelezen uit kranten die hij voorheen nooit aanraakte. Die wil hij bovendien graag op een mooie manier delen met anderen. Met Blendle zijn de onleesbare tweets op de zaterdagochtend van mensen die een artikel aanprijzen verleden tijd. Eenvoudig een link van het artikel delen is voldoende om het onder iemand zijn aandacht te krijgen.

Slow Web’ voor duiding en achtergrond
In het huidige internetgebaseerde nieuws, dat veel te snel wordt geproduceerd en geconsumeerd, valt de essentie vaak overboord. Het brein stuitert steeds in no-time door naar het nieuwe volgende nieuws, zonder antwoord te krijgen op de waarom-vragen. De machtsmachine van de algoritmen voert hierbij de boventoon en de onwetende lezer wordt hierdoor een commercieel gedreven richting op gestuurd. Google en kornuiten hebben meer belang bij advertentieverkeer dan journalistieke nieuwsinterpretatie, laat staan dat die oprecht achtergrond en duiding biedt.

Blendle is een platform met ruimte voor achtergrond, interpretatie en duiding en bovendien online. De archieffunctie in combinatie met de zoek- en deelmogelijkheden is een enorme meerwaarde die de jonge Google-lezer en de encyclopediegebruiker van alle gemakken voorziet.

Ik wens Blendle een mooie en succesvolle reis toe. En als het met Blendle goed gaat, dan gaat het ook met de uitgevers goed en dat heeft weer een positieve uitwerking op de columnisten en freelancers. Maar belangrijker nog is dat de lezers antwoord kunnen vinden op de waarom-vragen achter het nieuws. Over een paar jaar zal iedereen er nog eens aan terug denken. Weet jij nog waar je was toen Blendle werd geïntroduceerd?

Meer content

Peter Keijzer

Peter Keijzer is marketeer en ondernemer. Bij L&DJ PR, een pr- en contentmarketingbureau voor bedrijven met een sterke focus op technologie, innovatie...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies