Online24.04.2014

Data analyseren JA, gebruiken NEE


Kent u ze, de NEE/JA-stickers voor op de brievenbus? De bewoner wil geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, maar wel huis-aan-huisbladen op zijn deurmat vinden. De mensen met de 2x ja zien het stapeltje folders overigens jaar op jaar kleiner worden omdat retailers de consument steeds vaker op een digitale manier benadert in plaats van het sturen van de traditionele reclamefolders.

En aan online marketing en e-mailmarketingcampagnes kleeft tevens het nieuwe goud, namelijk het verzamelen van data. Via analyses inzicht verkrijgen in de klant en zijn voorkeuren. Maar ook voor het inzetten van data gaat de ja/nee-regel op: analyseren om meer inzicht te verschaffen in het gedrag, voorkeuren en behoeften van de consument is prima, maar als je er dan achter komt dat je klant op het punt staat over te stappen naar de concurrent is het doen van een gericht aanbod (als hij daar geen toestemming voor heeft gegeven) uit den boze. En het behouden van de klant, daar draait het om bij bedrijven nu acquisitie complexer en duurder is dan ooit. Retentie in plaats van acquisitie luidt het devies.

data-analyseren-ja-gebruiken-nee.jpg
data-analyseren-ja-gebruiken-nee.jpg

Wat weten bedrijven zoal?
Op NRC las ik deze week in een artikel van Stijn Bronzwaer dat Google een paragraaf heeft toegevoegd aan zijn privacyvoorwaarden, waarin het bedrijf bevestigt inkomende en uitgaande e-mails van Googles mailprogramma Gmail te scannen. Google doet dit onder meer om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Tijdens een mastersessie van Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) met als thema ‘Met Big Data & Social Media analyse inzicht krijgen in klantfeedback’ presenteerde Marijn Janssen, Customer Intelligence Analist bij KPN, de resultaten van een in 2012 uitgevoerd onderzoek over de relatie tussen klantconversatie online en het gedrag van hun vriendenkring. De sociale invloed op churnen werd onderzocht met de vraag of voorspellend inzicht verkregen kon worden. En data is er bij de telecomgigant volop beschikbaar: met wie je belt en sms’t, de grootte van je netwerk, de sterkte van het contact etc. Door deze telefoongegevens te analyseren, kan het complete sociale netwerk van een persoon in kaart worden gebracht. En het bleek dat dit netwerk van grote importantie is bij de overstap naar een andere telecomprovider. Maar liefst 76% praat met zijn omgeving over het verlengen van een telefoonabonnement en de 1-op-1 relaties zijn in deze van belang of iemand overstapt. Zien churnen doet churnen was de conclusie. 

We wijken af, maar wat blijkt: bedrijven weten alles van ons. Niet voor niets wordt spottend gezegd dat Google meer van je weet dan je directe naasten. Vraag is, wat levert het de consument op? Hoe blijf je als bedrijf klantgericht zonder je klant te schaden?

Heeft de consument baat?
We weten allemaal dat in onze digitale wereld privacy en de bescherming van persoonsgegevens een heikel punt vormt. Wat kunnen we doen om de klant loyaal te houden, op maat te bedienen en niet af te schrikken? Het nieuwe goud in de vorm van data is voor zowel bedrijven als de consument waardevol maar niet als er slavenarbeid, machtsmisbruik, corruptie en misbruik aan gelieerd zijn. Alexander Singewald, moderater van de PvKO-bijeenkomst, strooide in deze hoedanigheid met Simon Carmiggelt-achtige teksten: ‘Wat je niet hebt, hoef je niet te beveiligen en wat je niet hebt, kan ook niet lekken.’ Ik denk niet dat daar het antwoord ligt, maar we zullen de regelgeving omtrent data-analyse en privacy nauwlettend in de gaten houden.

Maar zoals iedereen met de NEE/JA-sticker op zijn voordeur weet – een fout ligt op de loer en het is wachten tot het eerste schandaal over misbruik van privacygegevens losbarst. Dit zal de gemoederen op zijn grondvesten doen schudden alvorens er maatregelen worden genomen en de machtsverhoudingen tussen bedrijven en de klant op scherp worden gezet. Wie er aan het langste eind trekt…? 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars