Meten is weten, ook voor webshops

Vorig artikel Volgend artikel
Meten is weten, ook voor webshops

Snelheid en bedrijfszekerheid van een 'webwinkel' is cruciaal. Internetgebruikers zijn gewend aan razendsnelle sites en willen niet wachten op een webpagina. Het risico dat bezoekers die met een lange laadtijd worden geconfronteerd naar een concurrerende website gaan is dan ook groot.

Om die reden investeren bedrijven en organisaties fors in de onderliggende IT van webwinkels. Storingen of lange laadtijden voorkomen is echter niet eenvoudig. Een website is opgebouwd uit een groot aantal elementen, die samen één webpagina vormen. De Belgische website Het Laatste Nieuws bijvoorbeeld, bestaat alleen al uit 150 verschillende elementen. Dit zijn uiteraard eigen artikelen, maar ook Facebook-plugins, advertenties en video's.

Voor webwinkels van fysieke producten is die diversiteit niet anders. Ook daar wordt de website verrijkt met input van derden, waardoor er grote onderlinge afhankelijkheid van alle elementen op de website ontstaat.

APM
Monitoring van het verkeer op een webstore is daarom cruciaal. Mogelijke problemen in de keten moeten zo snel mogelijk gesignaleerd worden. Nog beter is het wanneer men door ‘permanent monitoring’ in staat is een dreigend euvel te onderkennen en maatregelen te nemen voor zich werkelijk een storing voordoet. Daarom is APM (Application Performance Management) een onmisbaar onderdeel geworden van een robuuste online omgeving.

Diverse aanbieders, waaronder Compuware, CA Technologies, Opnet Technologies en Oracle zijn inmiddels actief op dit terrein waarbij er volgens Gartner twee duidelijke koplopers zijn. Compuware en Opnet worden door Gartner als toonaangevende aanbieders hoog in het rechterbovenkwadrant geplaatst.

Beschikbaarheid
Volgens John van Siclen, general Manager van de APM Business Unit van Compuware, is APM het synoniem geworden voor beschikbaarheid. Dat verklaart voor hem de grote belangstelling voor deze producten. “Of het nu gaat om webshops van een kleine retailer of om de site van een grote bank, de board heeft maar één mantra; bereikbaarheid en snelle respons!

Precies om die reden heeft ook bijvoorbeeld De Persgroep geïnvesteerd in een oplossing om de prestaties van zijn websites nauwkeurig te meten, zodat de uitgever zijn sites kan optimaliseren. Daarbij is gekozen voor APM-software, waarmee de prestaties van alle elementen op de websites los van elkaar kunnen worden gemeten. Dit maakt het mogelijk om sneller maatregelen te nemen om de bereikbaarheid van een webpagina op peil te houden.  

Meten is weten
Meten is voor online organisaties daarom noodzakelijk. Het is de enige manier om de prestaties en bereikbaarheid van websites te kunnen garanderen. En eigenlijk heb je geen keus. Als je in hoge mate afhankelijk bent van de snelheid waarmee derde partijen content aanleveren, moet je die input continu monitoren en moet je in staat zijn bij problemen meteen de vinger op de zere plek te leggen.

Een belangrijk bijeffect is dat zo het ‘online ecosysteem’ gezond blijft, want het reikt verder dan alleen de eigen business. Je werkt mee aan het optimaliseren van de bereikbaarheid van andere sites en daar profiteer je uiteindelijk zelf ook weer van.

Deze blogpost is geschreven door Chris Geebelen van Compuware.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies