Hospitality App

Vorig artikel Volgend artikel
Hospitality App

Aanstaande woensdag wordt in het AMC in Amsterdam een nieuwe app gelanceerd door Gerdi Verbeet, voorzitter van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF): de Hospitality App. Deze app is bedacht door chirurg dr. Marlies Schijven, die ik onlangs heb geïnterviewd over haar ervaringen met Google Glass en de manier waarop Google Glass problemen in de operatiekamer op kan lossen.

De app is speciaal ontwikkeld om oudere patiënten te helpen bij hun bezoek aan het ziekenhuis. Welke hulp gewenst is, kan door de patiënten zelf aangegeven worden en dat kan variëren van het regelen van een taxi tot het begeleiden van de patiënt door het ziekenhuis naar de gewenste afdeling en het bijwonen van het gesprek met een arts. 

Dr. Marlies Schijven won in 2012 de 'Vodafone Mobiles for Good Challenge 2012' in de categorie Healthy Aging. Mobiles for Good is een initiatief van de Vodafone Foundation in samenwerking met Waag Society om nieuwe mHealth toepassingen mogelijk te maken en nu is de Hospitality App klaar om gelanceerd te worden. Eerst zal hij ingezet worden bij oudere bezoekers aan de polikliniek GIOCA (de polikliniek in het AMC voor mensen met tumoren in het spijsverteringsorgaan), maar na de proefperiode zal de app beschikbaar komen voor alle geïnteresseerde zorginstellingen.

Screenshot 2014-02-15 at 18.11.10

De app is geen navigatiesysteem. Met de app kan een oudere patiënt eenvoudig èchte hulp krijgen bij zijn/haar bezoek aan het ziekenhuis. De hulp wordt verleend door medisch studenten. Behalve het vervoer van en naar het ziekenhuis en het begeleiden naar de goede afdeling en weer terug naar de taxi, kunnen de medisch studenten ook mee naar binnen, bij een bezoek aan een arts of bij een onderzoek, wanneer een patiënt dit wil.

Dit heeft voordelen voor zowel de patiënt als voor de student. De student leert hoe een bezoek aan een arts er aan toe gaat en hoe dat ervaren wordt door een patiënt. Een patiënt hoeft niet alleen naar binnen en kan zich gesteund voelen door de aanwezigheid van een begeleider. Los daarvan is er het grote voordeel voor de patiënt dat het bezoek na afloop nog doorgenomen kan worden met de medisch student. 

studenten1

Er wordt tijdens een consult bij een arts vaak veel meer informatie gegeven dan een patiënt kan onthouden en door na afloop het consult nog een keer door te nemen, kan er veel meer uitgelegd worden en kan de informatie beter worden opgenomen. Ook goed voor de medisch student om zich te (blijven) trainen in het uitleggen van soms moeilijke, medische onderwerpen in "gewone-mensen-taal".

Een prachtige toepassing van een mobiele app die een bezoek aan een arts voor veel oudere patiënten een stuk minder angstig en stressvol kan maken. Meer informatie over deze app is te vinden op de website ehospitality.nl.

Screenshot 2014-02-15 at 18.13.03
Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies