Nederlandse webwinkels onderschatten impact frauduleuze transacties

Vorig artikel Volgend artikel

Nederlandse webwinkeliers onderschatten nog altijd het gevaar van frauduleuze betalingen in een Card Not Present (CNP)-omgeving. Slechts een derde van de Nederlandse webwinkeliers gaf aan fraudepreventie als prioriteit te zien. Bij online ondernemers uit andere Europese landen heeft dit een veel hogere prioriteit. Zo blijkt een recent onderzoek van Ogone, wereldwijd specialist in online betaaloplossingen, onder bedrijven in Nederland, België, Engeland, Duitsland en Frankrijk.

Fraude: Uit cijfers van Europol blijkt dat webwinkeliers wereldwijd 900 miljoen dollar per jaar verliezen door frauduleuze betalingen in een CNP-omgeving. Online betaalfraude blijft de belangrijkste vorm van fraude. 73% van de betaalfraude vindt plaats op online. Meer dan de helft van alle Europese consumenten (53%) heeft sinds september 2012 een online aankoop gedaan. e-Commerce Europe verwacht dat de Europese B2C e-commerce-markt zal verdubbelen en eind 2016 zal uitkomen op 625 miljard euro.

Nederlandse webwinkels onderschatten impact frauduleuze transacties

Nederlandse e-commerce-markt
Een mogelijke verklaring voor het feit dat Nederlandse webwinkeliers geen prioriteit geven aan het tegengaan van frauduleuze transacties is de enorme groei die de sector doormaakt. Nederlanders kopen in vergelijking met de rest van Europa het meeste online. Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten (74%) deed de laatste twaalf maanden online een aankoop. De online consumentenbestedingen zullen in Nederland aan het einde van 2013 naar verwachting toenemen met 9% en uitgroeien naar €10,7 miljard. Aankopen doen over de grens is minder populair. Slechts 15% van de Europese consumenten kocht de afgelopen twaalf maanden iets online in een ander Europees land. Mogelijke verklaring voor dit relatief lage aantal kan liggen in het feit dat slechts 36% van de Europese consumenten vertrouwen heeft in het doen van aankopen over de grens.

iDeal
Een andere mogelijke verklaring is dat iDeal geen chargeback-functionaliteit heeft. Dit in tegenstelling tot creditcard-maatschappijen. Creditcards bieden consumenten de mogelijkheid hun geld terug te vorderen, waardoor de webwinkelier het risico loopt een dienst te leveren waarvan het betaalde geld wordt teruggevorderd. In Nederland biedt ruim de helft van alle webwinkeliers iDeal aan, slechts een derde geeft ook creditcard als betaaloptie. In het buitenland ligt het percentage webwinkeliers dat creditcard als betaaloptie aanbiedt vele malen hoger. Daarmee neemt het risico op fraude door onterechte chargebacks voor buitenlandse webwinkeliers dus ook toe.

"Het is opvallend dat twee derde van de Nederlandse webwinkeliers geen prioriteit geeft aan het voorkomen van frauduleuze betalingen. Online consumentenbestedingen nemen dit jaar in Nederland naar verwachting met 9% toe en ook de populariteit van winkelen op mobiele apparaten en bijbehorende mobiele betalingen stijgt aanzienlijk. Met dergelijke groeicijfers is het van belang voor Nederlandse e-commerce-ondernemers om het consumentenvertrouwen in online betalen hoog te houden. Fraudepreventie maakt hier een relevant onderdeel van uit," aldus Maurice van Dijk, Head of Sales bij Ogone. "Daarnaast kan goede fraudepreventie een positief effect hebben op het vertrouwen van buitenlandse consumenten in Nederlandse e-commerce-ondernemingen. Het relatief lage aantal consumenten dat online aankopen over de grens doet vanwege een gebrek aan vertrouwen, biedt grote kansen voor Nederlandse webwinkeliers."

[Afbeelding: © MacX - Fotolia.com]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies