Tablet-prestaties van de top 8 online fashionshops

Vorig artikel Volgend artikel
Tablet-prestaties van de top 8 online fashionshops

De opkomst van tablets heeft een grote invloed op online aankopen. Rond de feestdagen wordt er dan ook een explosieve groei van mobiele aankopen verwacht. Bureau QUISMA heeft 8 veelbezochte e-commerce sites uit de fashion industrie vergeleken en brengt toch enkele opvallende resultaten naar buiten. Hieruit blijkt dat Adidas het er met een score van 86,84% het beste van afbrengt, H&M scoort met 66,60% het minst goed. Alle onderzochte online shops beschikken over goede tabletoplossingen, maar de verschillen zijn soms toch groot. Met name de kwaliteit van de homepage, toch de etalage van iedere site, verschilt sterk.

De tabletperformance van acht veelbezochte fashion-etailers met een eigen site in Nederland:

Adidas - 86,84%
Zalando - 86,66%
Nike - 86,36%
HUGO BOSS - 82,79%
Boohoo - 81,74%
Dress for less - 74,34%
Zara - 69,00%
H&M - 66,60%

Prestatiegebieden
Voor de berekening van het eindresultaat werden 4 prestatiegebieden onderzocht, die elk een ander gewicht kregen: de homepage (40%), productinformatiepagina’s (30%), de winkelmand (15%) en de check-out (15%). Deze vier gebieden samen vormen de belangrijkste onderdelen van een online shop. Het gebruikte scoremodel werd ontwikkeld op basis van websitetests en -audits. Van tablets is bekend dat de conversiepercentages gemiddeld hoger liggen met relatief grotere winkelmandbedragen. Uit het onderzoek 'Mobile Commerce in Deutschland 2012' bleek dat de gemiddelde inkoopwaarde van een tablet-winkelmand ongeveer 20% hoger ligt dan die van desktops en zelfs ongeveer 40% hoger dan die van smartphones.

André Schimmel, Managing Director bij QUISMA Nederland: "In het algemeen viel de performance van de online fashionshops ons niet tegen. In veel gevallen zouden relatief eenvoudige aanpassingen kunnen leiden tot veel betere prestaties. We weten welke problemen tabletsurfers tegenkomen. Naast de langere laadtijd van websites ervaren zij vaak problemen op het gebied van usability, gebrekkige functionaliteit en verkeerde weergave. Daar hebben wij ons onderzoek op afgestemd."

Homepage
Uit de analyse bleek dat de websites elkaar het minst ontlopen op de punten productinformatiepagina en check-out. Bovendien waren de tablet-resultaten op die terreinen in alle gevallen ruim voldoende. De analyse van de winkelmand liet veel tegenstellingen zien en uitgerekend de homepage scoorde veelal ondergemiddeld: zes van de acht onlineshops hebben voor deze pagina hun slechtste of één na slechtste resultaat behaald.

Werk aan de winkel
André Schimmel: "Er is duidelijk werk aan de winkel voor een aantal van de onderzochte partijen, juist omdat e-commerce via tablets zo’n hoge vlucht neemt."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies