Online31.10.2013

Sanoma Media Nederland schrapt 15 van de 32 titels en 500 banen


sanoma-media-nederland-schrapt-15-van-de.jpg
sanoma-media-nederland-schrapt-15-van-de.jpg

Sanoma Media Nederland (SMN) heeft vanmorgen aan haar medewerkers bekend gemaakt dat ze gaan reorganiseren. Binnen het tijdschriftenportfolio zal Sanoma in Nederland zich focussen op 17 merken (en bijbehorende merkextensies), die ook een groot digitaal potentieel hebben. Daarnaast wordt de digitale tak van SMN in een internationale eenheid ondergebracht onder leiding van John Martin. En er volgt ook een betere samenwerking met SBS Broadcasting. Volgens Sanoma moet er nu ingegrepen worden om ook in de toekomst een gezond en leidend mediabedrijf te blijven.

Uiterlijk in 2015 moet alles doorgevoerd zijn. De reorganisatie treft naar verwachting zo’n 500 fulltime banen, vooral in de tijdschriftentak en zijn ondersteunende afdelingen. Voor een deel van deze banen geldt dat ze mogelijk behouden blijven, bijvoorbeeld omdat ze na verkoop meeverhuizen naar de nieuwe eigenaar van een tijdschrift. Voor de medewerkers waarvan de baan als gevolg van deze reorganisatie komt te vervallen wordt een Sociaal Plan opgesteld. De directie voert hierover overleg met de bonden en de Ondernemingsraad. Sanoma streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen van werk naar werk te begeleiden.

Strategie
Sanoma’s strategische ambitie is het behouden van de toppositie in de mediabranche in Nederland. Dit tegen de achtergrond van grote en structurele veranderingen op het gebied van digitalisering en mediagebruik van consumenten. Nu al vindt 90% van alle mediaconsumptie plaats via schermen (TV, PC, tablet, smartphone). Sanoma heeft een helder beeld van de veranderingen in het medialandschap. Dat beeld is gebaseerd op vier overtuigingen, die de basis vormen voor de aankondigingen van vandaag:

1. De toekomst van media is multi-channel en content is daarbij doorslaggevend.

2. Consumenten bepalen het tempo en de richting van de media-transformatie.

3. Om ook in de toekomst succesvol te zijn, moet Sanoma heldere keuzes maken, efficiënt werken en ruimte creëren om te kunnen investeren en ontwikkelen.

4. Succesvolle groei is alleen mogelijk door samen te werken en nieuwe werkwijzen te omarmen.

Focus
Binnen haar tijdschriftenportfolio gaat Sanoma zich richten op 17 focusmerken en alle bijbehorende merkextensies en specials. De focus komt op deze merken mede vanwege hun grote digitaal potentieel. De 17 focusmerken per categorie:

Vrouwen: Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA.
Kids & Teens: Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista.
Parenting: Ouders van Nu, Kèk Mama.
Home Deco: vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur
Automotive: AutoWeek

De tijdschriften uit andere domeinen komen onder strategische heroriëntatie. Dit houdt in dat onderzocht wordt of een titel de potentie heeft om samengevoegd te worden met een andere Sanoma titel of verkocht kan worden. De verwachting is dat de strategische heroriëntatie binnen 6 tot 12 maanden is afgerond. Mochten titels na verloop van tijd niet verkocht zijn en niet meer winstgevend zijn, dan worden deze opgeheven. In 2014 worden geen titels opgeheven.

Henk Scheenstra, COO Print: “Tijdschriften zullen er altijd zijn. Bijna 90%% van de Nederlanders leest tijdschriften, en met de titels die blijven realiseren we nog steeds een enorm bereik onder een brede doelgroep. Het zijn de kroonjuwelen zoals Libelle, LINDA. Donald Duck en AutoWeek, prachtige merken waarmee we onze toonaangevende positie binnen de tijdschriftenmarkt verder gaan versterken. De tijdschriften die onder strategische heroriëntatie vallen zijn stuk voor stuk mooie titels. Echter op de lange termijn passen zij niet binnen de aangescherpte strategie.”

SBS Broadcasting
Sanoma zal in toenemende mate gezamenlijk optrekken met SBS om de synergie tussen print, digital en televisie te vergroten. De CEO van SBS zal per 1 januari 2014 gaan rapporteren aan de nieuwe CEO van Sanoma Media Netherlands, Peter de Mönnink, en per die datum ook toetreden tot de directie van SMN.

Digitaal
Sanoma zal met ingang van 1 januari 2014 haar puur digitale activiteiten in de verschillende landen onderbrengen in een aparte internationale unit. Door deze krachtenbundeling verwacht Sanoma internationale schaalvoordelen te behalen, innovatie te bevorderen, digitale vaardigheden sneller en efficiënter te ontwikkelen en kennis op het vlak van data-analyse uit te breiden.