Online27.10.2013

Kortingsmarkt wordt steeds volwassener


kortingsmarkt-wordt-steeds-volwassener.jpg
kortingsmarkt-wordt-steeds-volwassener.jpg

Publishers en adverteerders van kortingscodes en coupons zijn bezig met meer regulering en professionaliteit in de affiliate markt. Door de sterke stijging in de vraag naar kortingscodes vanuit de consument is er de afgelopen jaren een wildgroei ontstaan aan kortingssites. Daardoor wordt de waarde voor de consument door veel sites in twijfel getrokken en het last-cookie systeem roept weerstand op bij publishers. De kortingsmarkt kampt met een negatief sentiment, maar er hangt serieuze verandering in de lucht.

Zanox-beleid
Affiliate netwerk Zanox, waar de top 5 kortingspublishers mee samenwerken, heeft haar beleid aangescherpt naar inspiratie van de onlangs verscherpte IAB UK richtlijnen en daarmee de door hen gehanteerde gedragscode geformaliseerd. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat kortingscodes worden gebruikt zoals ze bedoeld zijn: consumenten krijgen waar ze naar op zoek zijn: een actieve kortingsactie. Bewuste clicks zetten d.m.v. call-to-action buttons zonder dat er een kortingscode achter zit, mag niet meer. De verloopdatum van een kortingscode moet duidelijk zichtbaar genoemd worden, verlopen acties moeten worden verwijderd en op de sites moeten contactgegevens te vinden zijn.

Robin Meulen, Account Manager bij Zanox voor o.a. kortingswebsites, denkt dat transparantie zowel de samenwerking tussen publishers en adverteerders als de markt zelf ten goede komt. “Consumenten moeten iets hebben aan kortingswebsites, dat is het doel. Kortingscodes zijn de digitale coupons van nu en als marketinginstrument hebben zij hun toegevoegde waarde ruimschoots bewezen. Voor zowel adverteerders als publishers is het belangrijk dat dit krachtige middel op de juiste manier wordt ingezet. Dat loont voor de lange termijn; consumenten krijgen een prettige shopervaring en publishers en adverteerders krijgen tevreden bezoekers. De gedragscode van Zanox is bovendien opgesteld in dialoog met betrokkenen en vormt een bescherming van websites die al op deze manier werken. De regels die wij nu hebben vastgelegd komen niet uit de lucht vallen, hier was duidelijk al behoefte aan en we hopen dan ook dat ze worden overgenomen door de markt in haar volledigheid.”

Toegevoegde waarde
Wat de kortingsmarkt steeds vaker ziet is dat webshops alleen nog maar met top x kortingssites willen samenwerken. Deze hebben hun toegevoegde waarde bewezen door te bouwen aan een merk, offline campagne te voeren en ze hebben een grote achterban op social media, via email en directe bezoekers. Ook zie je dat de webshops verschillende commissiemodellen hanteren voor verschillende type publishers zoals contentsites, cashback en kortingssites. Het is jammer om te zien dat alle type websites op één hoop worden gegooid, maar dat heeft ook weer te maken met de segmentatie van de affiliate netwerken van hun publishers. Het huidige eco systeem is niet optimaal. Dat begint bij de webshop zelf. De webshop verzint een kortingsactie, stuurt deze naar een affiliate netwerk dat het weer doorstuurt naar tig publishers. De adverteerder leunt vervolgens achterover om te zien wat er gebeurt. Dat is heel eenzijdig en wanneer er gevraagd wordt waarom er bijvoorbeeld 10% korting wordt gegeven, weten adverteerders niet waarom. Maar ze hebben wel de verwachting dat alles naar wens gaat en er veel sales uitkomen, de kortingscode goed werkt, de publishers hun merk beschermen en nog veel meer verwachtingen.

Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de adverteerder om te zorgen voor verbetering in het proces. Het is niet alleen aan de publisher en het netwerk om de markt te professionaliseren. Korting als mechanisme werkt al meer dan 100 jaar, maar de manier waarop het wordt toegepast is niet optimaal. Die kan veel beter.

Integratie kortingsacties in gehele customer journey
Een voorbeeld van vernieuwing is het nieuwe korting eco-systeem waar in geïnvesteerd wordt. Dat systeem is erop gericht om alle stakeholders blij te maken. Hierin wordt geluisterd naar de adverteerders, naar andere publishers en vooral naar de consument. Door de integratie van kortingsacties in andere type sites zoals contentsites, fashion portals en vergelijkingssites, zijn er touchpoints beschikbaar over de hele customer journey. Voor de adverteerder is dit relevant omdat hun kortingsactie wordt gesegmenteerd op basis van doelgroep en gewenste interesses. De publisher waar ze geïntegreerd worden zal fors in conversie omhoog schieten omdat de kortingsactie direct wordt getoond en ondersteunend is aan de content die ze publiceert. Online marketingbedrijf Mondola, bekend van o.a. Couponcode.nu, heeft dit al succesvol gedaan met Seniorweb en Symbaloo, wat de conversie bij Seniorweb omhoog heeft gebracht van 1% naar 3%. Door het kortingsmechanisme via een white label toepassing te integreren in bestaande platformen, worden de daaraan gekoppelde communities nog beter voorzien van zowel content als relevante kortingsacties.

De adverteerder heeft zodoende één centraal aanspreekpunt voor de verspreiding van een kortingsactie over verschillende types websites met diverse interessegebieden en doelgroepen. Er is volledige controle omdat alles vanuit één centraal systeem wordt aangestuurd. Door het relevante bereik dat wordt gecreëerd voor de adverteerder wordt de hoogste korting in de markt gerealiseerd. Dit zorgt ervoor dat de consument ook niet verder hoeft te zoeken en al vanuit de inspiratiefase direct tot aankoop over kan gaan. 

Iedereen blij
Steeds meer publishers gaan kortingsacties integreren. Korting is hot en dat zal altijd zo blijven, zeker bij de kortingsbeluste Nederlanders. Wij hebben het immers uitgevonden met “Kijken, kijken, niet kopen“, wat het conversieprobleem vanuit inspiratie al aangeeft. Het is dan ook aan ons Nederlanders om dit probleem op te lossen. Door alert te blijven op de manier waarop kortingen aangeboden worden, brengen we niet alleen de kwaliteit van de markt omhoog, maar kunnen we ook ethisch te werk gaan. Richtlijnen zoals die van Zanox zijn daarbij essentieel.

Met het korting eco-systeem worden the best of both worlds gecombineerd door de integratie van kortingen. Alle publishers zijn blij met hun verbeterde conversieratio, de adverteerders zijn blij met het aantal kwalitatieve boekingen en aankopen en vooral de consument is blij omdat het makkelijker is om de kortingsactie direct te vinden en te gebruiken. De kortingsmarkt blijft bezig met het ontwikkelen van nieuwe tools en widgets om nog makkelijker de korting database in te zetten bij andere publishers en daar profiteert uiteindelijk iedereen van.

Dit artikel is geschreven door Christiaan Solcer, onder andere bekend van Couponcode.nu

Verder lezen over Coupons

ActiePagina.nl over de toekomst van online & offline kortingscodes

Enkele jaren geleden hebben we in navolging van de Britse en Amerikaanse markt, ook in Nederland een explosieve groei gezien van online kortingscodes en bijbehorende sites. Inmiddels zijn we enkele jaren verder en is de...

Online30.11.2013

ActiePagina.nl over de toekomst van online & offline kortingscodes

Groupon komt met Smartdeals & redesign van homepage

Groupon heeft eerder deze week bekend gemaakt nu ook in Nederland de zogenaamde 'Smart Deals' aan te gaan bieden. Hiermee biedt het bedrijf haar klanten de mogelijkheid om gepersonaliseerde nieuwsbrieven te ontvangen, wa...

Online01.11.2013

Groupon komt met Smartdeals & redesign van homepage

Consument oriënteert zich online en koopt in winkel [Infographic]

Bijna de helft van de Nederlanders oriënteert zich, bij de aankoop van een product in de winkel, eerst online. En bijna 30% bewandelt de tegenovergestelde route en gaat eerst naar winkel en koopt het product dan via int...

Online01.10.2013

Consument oriënteert zich online en koopt in winkel [Infographic]

Scoupy bestaat 2 jaar en lanceert nieuwe versie voor Android & iOS

Scoupy, een van de marktleiders op gebied van mobile couponing, bestaat 2 jaar een heeft een nieuwe versie van de App voor iOS en Android gelanceerd. Deze heeft naast enkele functionele- en snelheidsverbeteringen, ook wa...

Mobile03.09.2013

Scoupy bestaat 2 jaar en lanceert nieuwe versie voor Android & iOS

Google Offers mogelijk snel in Nederland beschikbaar

Google Offers zal mogelijk op korte termijn ook in Nederland beschikbaar komen. De couponsite van het bedrijf bestaat al sinds januari 2011 maar was vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Maar sinds 2 maan...

Technology29.07.2013

Google Offers mogelijk snel in Nederland beschikbaar

‘Extreme couponning’: nu ook in Nederland?

Het is een fenomeen in Amerikaanse supermarkten: couponing. Door actiecodes van websites te halen en bonnetjes uit lokale krantjes te knippen besparen huisvrouwen gigantische bedragen op hun boodschappen. Televisiezender...

Online05.07.2013

‘Extreme couponning’: nu ook in Nederland?

Fosbury, eenvoudige manier van couponing

Vandaag lanceert Fosbury haar website met een dienst die het mogelijk maakt om eenvoudig (vooralsnog alleen) coupons te realiseren die verschijnen in de Apple Passbook App. Later zal ook Samsung Wallet ondersteund worden...

Advertising28.03.2013

Fosbury, eenvoudige manier van couponing

Met Reequest zelf gericht op zoek naar de beste deal

Onlangs is Reequest.com gelanceerd, een online prikbord waar consumenten zelf vragen om aanbiedingen. Reequest helpt consumenten om hun vragen (Reequests) te plaatsen, waarna de andere gebruikers hierop kunnen reageren,...

Online25.02.2013

Met Reequest zelf gericht op zoek naar de beste deal