Locatie-gebaseerde analyses bieden echt inzicht en nieuwe kansen

Vorig artikel Volgend artikel
Locatie-gebaseerde analyses bieden echt inzicht en nieuwe kansen

Consumenten ontvangen veel reclame die op dat moment niet interessant voor hen is. Wil reclame effectief zijn, dan moet het zoveel mogelijk aansluiten op de specifieke situatie van de ontvanger. Hoe zou het dan zijn om berichten te kunnen sturen op het exacte moment dat de consument in de buurt is: dus als hij of zij zich op een voor de reclame relevante locatie bevindt? Gecombineerd met lifestyle-gegevens kan zo'n touchpoint het echte effect hebben. Location Analytics biedt zenders van reclame inzicht in die waardevolle consumenteninformatie.

"Nagenoeg elke smartphone of tablet legt nu zijn positie vast. Zo weet je waar de gebruiker is. Sommige apps maken gebruik van deze positie om consumenten gerichte informatie aan te bieden die voor hen op dat moment daadwerkelijk relevant is", zegt Frits van der Schaaf, directeur business development bij Esri Nederland. "Op deze manier is een winkelier in staat om mensen via een app te benaderen op het moment dat ze in de buurt van hun winkel zijn. Zo kun je nog meer halen uit je loyaliteitsprogramma."

Locatie-gebaseerde analyses
"Bedrijven kunnen al waardevolle informatie halen uit de stroom aan data die dagelijks wordt verzameld. Location Analytics verzamelt en verkent daarnaast ook alle gegevens uit diverse databronnen, zoals social media en klantgegevens, maar ook demografische gegevens van CBS. Location Analytics doet hier nog op een stapje bovenop. Het verwerkt alle analyseresultaten in een intelligente kaart, een kaart die interactief is en geografische analyses uitvoert op basis van een koppeling naar onder meer CRM-systemen en CBS. Dit maakt het mogelijk om resultaten te vergelijken op demografische en geografische kenmerken."

Gericht de doelgroep bepalen
In de praktijk betekent dit dat bedrijven bijvoorbeeld kunnen inzien in welke wijken bepaalde producten wel of niet goed verkopen. "Stel dat het grootste assortiment van een bepaalde winkel bestaat uit sportschoenen. Dan kan deze winkelier precies zien waar sportschoenen ook daadwerkelijk beter verkopen. Is dit nu echt wel zo in een studentenwijk in vergelijking met een vergrijsde buurt", verklaart Van der Schaaf. "Dit geldt uiteraard niet alleen voor winkeliers: het kan nuttig zijn voor diverse industrieën. Zo helpen de gerichte analyses bij het bepalen van nog specifiekere doelgroepen. Op basis van deze zorgvuldig uitgekozen doelgroep, kunnen vervolgens efficiënte sales- en marketingcampagnes worden opgezet. En pas je het assortiment van de winkel aan op de behoefte van de omgeving."

Locatie gebaseerde campagnes opzetten
Het opzetten van dergelijke campagnes is veel werk. Bedrijven maken daarom vaak gebruik van een oplossing die veel werk uit handen neemt. Geoloqi, een oplossing op het ArcGIS-platform, is hier een voorbeeld van. "Het helpt bedrijven locatie-gebaseerde marketingprogramma's te creëren", aldus Van der Schaaf.

"Geoloqi biedt bedrijven de mogelijkheid cross-platform campagnes op te zetten. Dit betekent dat zij één campagne ontwikkelen voor zowel iPhones, iPads als Android-gebaseerde smartphones en tablets. Daarnaast kunnen zij gebruikmaken van geofencing. Hierbij wordt een geografische zone gemarkeerd, waarna de oplossing registreert wanneer gebruikers deze zone betreden. Een dergelijke zone kan bijvoorbeeld bestaan uit één pand, maar ook uit alle panden die een winkelketen in handen heeft. Het is ook mogelijk een geografische zone op te zetten voor een straat of een stad."

En dan?
Consumenten zijn steeds beter te vinden, via hun smartphone of tablet, of via hun statusupdate op social mediakanalen. Het kan voor grote groepen consumenten dan juist averechts werken als zij reclame ontvangen die niet op hen persoonlijk van toepassing is. Het combineren van lifestyle gegevens is dan ook essentieel. "Een man van 28 die elke zaterdag met zijn vrienden op het voetbalveld staat, hoeft op zijn mobiel geen reclame te ontvangen over punnikwedstrijden in Brabant. Als de reclame continu niets voor hem betekent, dan is de kans groot dat hij de app verwijdert of negatieve associaties krijgt bij het bedrijf dat hem steeds de verkeerde reclame toezendt."

"De technologie is er nu om veel te leren over onze consumenten, klanten en prospects. Dit maakt een persoonlijke benadering mogelijk en reduceert het aantal ongemakkelijke situaties. Location Analytics toont daarnaast alle bruikbare gegevens ook niet in onduidelijke lijsten, maar clustert automatisch data op een kaart en hanteert daarbij kleurcodes. Dit verbetert de inzichtelijkheid van zo'n intelligente kaart aanzienlijk. Vervolgens kan het management effectief beslissingen nemen. Sportschoenen verkopen blijkbaar goed in wijk x, dan gaan we daar het assortiment verbreden. In wijk y verkopen ze minder goed, dan verhogen we daar het assortiment in handschoenen, omdat de bewoners daar wellicht meer behoefte aan hebben. Location Analytics helpt dus niet alleen de doelgroep te bepalen, maar de hieruit voortkomende kennis ondersteunt ook de bedrijfsprocessen op andere gebieden, bijvoorbeeld logistiek. Het is dus een verrijking voor het bedrijf", besluit Van der Schaaf.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies