Innovatie bovenaan je prioriteitenlijst is een must

Vorig artikel Volgend artikel

Innovatie wordt steeds meer gezien als cruciaal om te concurreren in een wereldwijd veranderende markt. Toch zijn er veel mensen die aangeven dat ze weinig bezig zijn met innovatie. Hoe komt dat? Mindjet, producent van social collaboration-software, onderzocht de bedrijfsresultaten achter innovatie, brengt de uitdagingen en juiste ingrediënten in kaart achter innovatie en vertelt waarom strategie het belangrijkste element is.

Topmensen uit het bedrijfsleven zijn het eens. CEO’s zijn ondervraagd door PWC en zeggen innovatie hoog in het vaandel te hebben staan. Ze geven er veel geld aan uit om regelmatig nieuwe ideeën en benaderingen naar voren te brengen. 61 procent van de CEO 's wereldwijd zegt dat innovatie prioriteit heeft of een primaire focus binnen hun bedrijf is.

Innovatie bovenaan je prioriteitenlijst is een must

Innovatie-inspanningen zijn traag en niet effectief
Echter, ondanks de vele investeringen op het vlak van innovatie, geeft meer dan de helft van de bedrijfsleiders, die ondervraagd zijn door Accenture, aan geen innovatiestrategieën te hebben. Degenen die wel een strategie hebben, voeren deze niet uit. 55 procent blijkt namelijk niet effectief op zoek te zijn naar innovatiekansen en 66 procent blijkt hun innovatiestrategie niet juist te hebben geformuleerd.

Drie innovatie uitdagingen
Wat houdt bedrijfsleiders dan precies tegen? Mindjet heeft een top 3 samengesteld van uitdagingen:

1 . Beperkte middelen (tijd en mensen)
2 . Budgetbeperkingen
3 . Gebrek aan gestructureerde innovatie processen of procedures

5 belangrijkste ingrediënten voor succesvolle innovatie
Maar wat zijn de juiste ingrediënten voor innovatie? Uit onderzoek van PWC komen een aantal elementen naar voren die samen de belangrijkste ingrediënten vormen voor succesvolle innovatie.

1 . 57 % goede bedrijfscultuur om innovatie te bevorderen en ondersteunen
2 . 44 % sterk leiderschap met een visie
3 . 37 % bereidheid om  uitdagingen aan te gaan en risico’s te nemen
4 . 31 % vermogen om ideeën vast te leggen door de hele organisatie
5 . 31 % capaciteit om creativiteit te uiten

Een alomvattende aanpak zal innovatie goed doen
Innovatie moet overal geïntegreerd zijn in het bedrijfsproces om er op lange termijn wat voor terug te krijgen. Volgens een studie van Accenture zien bedrijven met een dergelijk systeem en aanpak positief significante verschillen in opbrengst. Eenentwintig procent van de ondervraagden zegt dat innovatie zorgt voor concurrentievoordeel. Succesvolle innovatie levert goede bedrijfsresultaten op en bedrijven die goed presteren in innovatie-initiatieven groeien aanzienlijk sneller dan bedrijven die minder aan innovatie doen.

Kortom, alleen denken aan innovatie is niet voldoende. Zet het op de agenda, definieer je strategie, pas de structuur en bedrijfsprocessen er op aan en zoek steun bij je medewerkers.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies