Steeds meer apps zijn gratis

Vorig artikel Volgend artikel
Steeds meer apps zijn gratis

Flurry heeft data voor iOS apps geanalyseerd van gebruikers van Flurry Analytics en daaruit blijkt dat er een duidelijke trend is in de pricing van apps. Uit de data over dit jaar blijkt dat 90% van de apps gratis is. Tussen 2010 en 2012 schommelde dit percentage tussen de 80% en de 84%. Van de 10% apps waarvoor betaald moet worden, kost het merendeel (6%) 99 cent. Maar waar wordt dan geld aan verdiend?

free-apps

Vaak wordt een app niet gemaakt om geld mee te verdienen, althans niet direct. Het wordt veeleer gezien als een marketinginstrument, een manier om verkeer te genereren waarmee dan wel omzet behaald kan worden.

Voor apps die speciaal ontwikkels zijn om geld mee te verdienen, zie je vaak dat er meerdere mogelijkheden hiervoor zijn:

  • Er wordt een app ontwikkeld met veel mogelijkheden (bijvoorbeeld een spel of een informatieve app) en er komt een gratis versie waarin gebruikers kunnen proeven aan wat de (betaalde) app te bieden heeft. Je kunt bijvoorbeeld tot level 10 van een spel, en daarna moet je de volledige versie kopen.
  • Er wordt reclame getoond in de app. Wanneer je dit erg hinderlijk vindt, kun je de betaalde versie kopen, die vaak dezelfde mogelijkheden heeft als de gratis app, maar dan geheel zonder advertenties is.
  • Er worden in-app aankopen gestimuleerd. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwsitem in zijn geheel wil lezen en niet alleen de (gratis) samenvatting, moet je daarvoor betalen, of wanneer je een spel speelt wordt er allerlei extra's aangeboden.

En vooral de in-app aankopen lijken de laatste tijd zeer populair bij ontwikkelaars omdat wel blijkt dat mensen vaak genoegen nemen met een gratis app en mindere kwaliteit/minder opties en hinderlijke advertenties voor lief nemen. 

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies