Social Business: "Corporates zijn inefficient en gaan op de schop"

Vorig artikel Volgend artikel
Social Business: "Corporates zijn inefficient en gaan op de schop"

Dat zijn de woorden van Social Business evangelist Luis Suarez, werkzaam bij IBM. Hij sprak hierover afgelopen donderdag op het Social Media Congres 2013 (#smc13) in Pakhuis de Zwijger dat als thema "Social Business" droeg.

Zijn visie is buitengewoon verfrissend omdat het wars is van conventie en angst voor verandering.  De voorspelling dat Corporate hierarchie over 7-10 jaar niet meer bestaat noemt hij een buitengewone positief toekomstbeeld. "Social business neemt het over van egoisme omdat de volgende generatie al gewend is aan transparantie en onderlinge uitwisseling." Een uitgebreidere inkijk in de visie van Suarez, vind je hier. 

Een aantal andere sprekers die de moeite waard waren:  

- Het SWOCC met een interessante uiteenzetting over motivatoren van mensen op social media 

- ING via Frank Jan Risseeuw bijzonder open verhaal over de ontwikkeling binnen ING van social media naar social business  

- Marcel Molenaar van LinkedIn over de rol van het zakelijk netwerk in de mondiale economic graph 

- en nog vele andere sprekers met interessante ervaringen en cases die een relatie hebben met webcare, social media marketing, kennis uitwisseling etc.

Definitie Social Business

Opvallend bij zo'n onderwerp is dat er geen eenduidige definitie is van social business. Gaat social business over de manier waarop we kennis uitwisselen? Over de manier waarop consumenten met ons merk aan de haal gaan? En wat heeft social media ermee te maken?

In mijn eigen woorden een samengevatte en dus incomplete omschrijving van het begrip:

De wereldwijde beweging richting een meer samenwerkende en transparante manier van zaken doen. Social business heeft met social media te maken omdat ze beide zijn ingegeven door dezelfde trend: de toenemende behoefte aan transparantie en onderlinge uitwisseling. Sociale systemen zoals Facebook in het publieke domein, maar ook allerlei systemen binnen organisaties maken die uitwisseling en transparantie mogelijk.

Volgens Luis Suarez zal die transparantie vertrouwen herstellen en ook corporate hierarchie omver werpen. Daarover later meer. 

Pitches

Ook was een er een aantal Nederlandse startups met internationale ambitie met een link naar Social Business.

Sciomino – knowledge sharing en ideation tool voor organisaties. Omdat dit soort platformen alleen werken met een goede set basisinformatie over skills en expertise van mensen en we allemaal weten dat niemand deze handmatig gaat invoeren, vind ik het geruststellend dat zij deze o.a. importeren van LinkedIn. 

Job Ambassadors – Een recruiting tool dat werkt op basis van het onvolprezen maar nog niet zo eenvoudige referral. Referral is niks anders dan voordracht. Dus je werkt ergens en brengt een nieuwe collega aan uit je eigen netwerk. Cijfers laten zien dat mensen die op zo'n manier worden aangebracht beter bij de cultuur passen en langer blijven. JobAmbassadors is zojuist gepivot en werkt aan een aangepast business model 

Mobbr – een betalingsplatform om crowdsourcing binnen communities eerlijk betaald en daarmee duurzaam te maken. Naar eigen zeggen, de enige wereldwijde tool die de afrekening van crowdsourcing compleet voor zijn rekening kan nemen.

SocialShop - een manier om door jouw aanbeveling ook nog iets te verdienen aan de producten die je aanbeveelt als je vrienden en bekenden zie door jou kopen. Bol.com is al aangesloten zeggen ze. 

Social business is only just begun. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies