Online23.09.2013

New York wil einde maken aan ‘sterrenbedrog’


new-york-wil-einde-maken-aan-sterrenbedr.jpg
new-york-wil-einde-maken-aan-sterrenbedr.jpg

Via platforms als Zoover en Yelp, waarop consumenten diensten beoordelen en recenseren, kunnen we snel en gemakkelijk opzoeken wat anderen vonden van bijvoorbeeld de kwaliteit van het eten of de hygiënische aard van een accomodatie. Omdat veel consumenten hun keuzes baseren op deze beoordelingen zijn positieve recensies die 5 sterren opleveren meer dan welkom voor bedrijven. Het is dan ook niet verrassend dat het op het web wemelt van de nep-recensies die helemaal niet zijn geschreven door consumenten, maar door bedrijven zelf. Er is zelfs een naam voor: Astroturfing. 

New York kondigde vandaag aan een einde te willen maken aan deze misleidende praktijken. Volgens de New York Times heeft Procureur Generaal Eric Schneidermann afspraken gemaakt met 19 bedrijven, opdat zij stoppen met het publiceren van dergelijke misleidende recensies. De bedrijven moeten tevens een boete betalen, met een totaalbedrag van zo’n 350.000 dollar. Onder deze bedrijven bevinden zich o.a. een bustouroperator, een tandenbleek-service en een bedrijf dat zich bezighoudt met het weglaseren van overtollig haar.

Schneidermann kwam de bedrijven op het spoor nadat een team van onderzoekers zich uitgaf voor eigenaren van een yoghurt-winkel die te kampen had met slechte online recensies. Ze waren op zoek naar een reputatie management bureau dat hen kon helpen de reputatie van de winkel te verbeteren. Op deze manier kwamen zij op het spoor van een wijdverbreid netwerk van bedrijven dat zich bezighoudt met astroturfing. Consumenten werden o.a. omgekocht met cadeaubonnen in ruil voor een positieve recensie en ook werden positieve beoordelingen geschreven door buitenlandse medewerkers van reputatiemanagement bedrijven die nog nooit in de VS waren geweest. 

Yelp-jurist Aaron Schur zegt tegen de krant dat de genomen maatregelen aantonen dat er voldoende draagvlak is voor wettelijk ingrijpen tegen deze vorm van bedrog. Volgens PG Schneidermann is voortdurend toezicht door de autoriteiten en beoordelingssites zelf onontbeerlijk in de strijd tegen astroturfing.