Niemand twijfelt er aan dat internet een overweldigend effect heeft op de manier waarop wij zaken doen. Want het PR beleid, de marketing, de wijze van het generen van leads en het verkoopproces wijzigen ingrijpend door met name de komst van de Sociale Media. Het draait nog steeds om het leggen en onderhouden van relaties met (toekomstige) klanten, maar hoe je dat doet en de snelheid waarmee het verkoopproces zich voltrekt is fundamenteel aan het veranderen, en daarmee het hele verkoopproces.
Uit onderzoek van Introhive blijkt echter dat 55% van de sales professionals nog steeds denkt dat Sociale Media er bij (BtB)verkoop niet toe doet en 66% van deze professionals denken ook dat de sales praktijk sneller is gewijzigd dan de verkopers zelf! Genoeg te doen dus.
Waar vroeger het verkoopproces normaal begon met een telefoontje van de verkoper naar een (potentiële) klant, begint nu de verkoop bij een search (van de klant of van de verkoper). De klant heeft door het internet meer transparantie in het aanbod en kan nu van de verkoper eisen dat hij kennis meeneemt en waarde inbrengt. Vroeger duurde het verkoopproces lang en was kostbaar door reistijd en bijvoorbeeld zakendiners. Nu is het contact veelal via de digitale kanalen. Dat versnelt het proces aanzienlijk.
Maar het gaat natuurlijk nog steeds om het opbouwen en onderhouden van een relatie met de klant. Sociale Media zijn daar als het ware voor geschapen. En die vaardigheid van het benutten van de mogelijkheden van digitale netwerken in Social Media zal een moderne verkoper dus moeten beheersen.
Verder lezen over Infographic
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019
Online13.04.2018
Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles
InfographicMarketing05.03.2018
AI is dé tool voor marketeers [infographic]
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023