Sporters en clubgevoel naar hoger niveau

Vorig artikel Volgend artikel
Sporters en clubgevoel naar hoger niveau

Volgens Jacco Verhaeren, de trainer van Nederlands olympisch zwemtalent, kan een topsporter zijn prestaties alleen verbeteren als hij beschikt over heldere analyses van zijn bewegingen. Het snel maken van analyses is nu binnen de sport- en amusementswereld mogelijk dankzij specifieke programmatuur. Sporters kunnen hiermee beter presteren en fans kunnen er nog meer van genieten.

Verhaeren is sinds 2006 technisch directeur van de Nederlandse zwembond. Daarvoor was hij coach van onder anderen Inge de Bruijn, Pieter van den Hoogenband en Ranomi Kromowidjojo. Hij heeft deze drie topsporters begeleid naar Olympisch goud. Hij vertelt dat het analyseren van de bewegingen in het zwembad de sleutel waren naar de felbegeerde medailles. "Tijdens de wedstrijden maken we, met behulp van mensen van TNO, beeldopnames. Die analyseren we door onder meer te kijken naar hoe lang iemand onder water blijft en hoe hij zich afzet van het startblok. Vooral op de korte afstanden is het keerpunt belangrijk, want dan heb je geen kans meer om verloren tijd in te halen. Op grond van de analyse pasten we de trainingen aan."

Het zou nog mooier zijn als je tijdens de wedstrijd al kunt beschikken over analyses, zodat je die ter plekke kunt doorgeven. Hier komen big data en actuele analysemogelijkheden samen. SAP heeft deze combinatie al eerder heeft ontwikkeld voor het opsporen van fraude in de financiële wereld. Ook werd deze oplossing al ingezet voor de energiewereld. Alliander zet de software namelijk in voor het goed voorspellen van de piekbelasting van het stroomnet. Maar het Duitse softwarehuis heeft daarnaast een specifieke oplossing gemaakt en al enige tijd succesvol ingezet voor sporters en fans: SAP for Sports & Entertainment.

Milliseconden tellen

Bij Formule 1, maar ook bij zeilraces, is het gebruik van computerapparatuur en programmatuur al jaar en dag een ingesleten gewoonte om de prestaties te verbeteren. Want tegenwoordig tellen de milliseconden bij topprestaties. Niet alleen de sporters zelf kunnen profiteren van deugdelijk analysemateriaal. Ook de scouts hebben er voordeel bij. Zij kunnen de individuele prestaties van spelers invoeren en analyseren. Daarbij kunnen zij steeds hun zoekopdrachten verfijnen. Op zoek naar een goede verdediger voor het team? Dan laat je andere analyses uitvoeren dan wanneer je behoefte hebt aan een uitstekende spits. Meten is weten, geeft Verhaeren aan. Dat geldt niet alleen voor individuele sporters, maar ook voor teams. Door de juiste analyses uit te voeren, is na te gaan welke spelers onder hun niveau presteren. Dat vormt een objectieve basis voor een, zeg maar, goed gesprek.

Fans binden en boeien

Nu subsidies en sponsors kariger zijn, is de trouw van sportfans des te belangrijk. De in-memory database SAP HANA en analysesoftware die daarvan gebruik weet te maken, biedt hierbij een uitkomst. Een echte supporter volgt zijn club, sporter of team het hele jaar door; en tegenwoordig zelfs een heel etmaal. De huidige mogelijkheden met internet en mobiele kanalen stellen veel organisaties voor de vraag hoe ze een consistent, wisselend en boeiend 'verhaal' kunnen voorspiegelen. Waarbij het natuurlijk allang niet meer om eenrichtingsverkeer gaat, maar de betrokkenheid van de fan ook op digitaal niveau gestalte krijgt.

Dit begint met een gedegen inzicht in het gedrag van supporters. De software helpt hierbij en maakt het mogelijk profielen op te stellen van elke afzonderlijke fan, zodat de organisatie weet aan welke informatie hij behoefte heeft. Door daarop in te spelen, is de clubtrouw sterk te vergroten. De meeste fans zullen hun genoegens en ongenoegens tegenwoordig via social media uiten. De verspreiding van dergelijke berichten gaat nog sneller dan het SARS-virus. Als club, of artiest, is het nuttig de vinger aan de pols te houden en na te gaan wat er over hen wordt gefacebookt, getweet en dergelijke. Door die berichten real-time te analyseren, kun je meteen reageren en laten zien hoezeer je de mening van fans op prijs stelt. Een echte supporter steunt zijn club door dik en dun. Beloon zijn trouw met een loyaliteitsprogramma. Door de analysesoftware is het mogelijk bij elke fan met precisiemarketing de juiste snaar te raken.

Op de juiste stoel

De opbrengst van de kaartjes wordt steeds belangrijker. Daarom is het erg waardevol om de beleving van supporters in het stadion zo optimaal mogelijk te laten zijn. Wie zijn fans kent, kan ze de juiste stoel aanbieden om ze het beste gevoel te geven bij het volgen van de wedstrijd. Dat geldt ook voor het aanbod van eten en drinken, en andere goederen, in het stadion. De opbrengst van die concessies is van levensbelang voor de clubs. Ook hier kan een goede analyse van de stroom gegevens ervoor zorgen dat de juiste spullen aan de man worden gebracht. Idem dito voor al het merchandising materiaal.

SAP heeft al ervaring opgedaan met de software met onder meer de NBA (National Basketball Association), de NFL (National Football League) en de San Francisco 49ers.

Deze blogpost is geschreven door Teus Molenaar.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies