Online26.05.2013

Europese e-commerce groeit in 2012 met 19% naar €312 miljard


De Europese e-commerce markt neemt een snelle vlucht. Zo blijkt uit het Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retailing. De cijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerce associaties en GfK.

In 2012 groeide de Europese online omzet van producten en diensten met 19% naar €311,6 miljard. De EU28 (inclusief Kroatië, dat EU-lid wordt vanaf 1 juli 2013) behaalde een omzet van €276,5 miljard. Dat is 88,7% van de totale Europese B2C e-commerce omzet, een groei van 18,1% ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Drie landen nemen een belangrijke plaats in de Europese e-commerce markt in: het Verenigd Koninkrijk (€96 miljard), Duitsland (€50 miljard) en Frankrijk (€45 miljard). Het totaal van €191 miljard van deze drie landen is samen goed voor 61% van de totale Europese B2C e-commerce sector en 69% van de EU28.

europese-e-commerce-groeit-in-2012-met-1.jpg
europese-e-commerce-groeit-in-2012-met-1.jpg

[Groot formaat van bovenstaande Infographic]

Volgens Wijnand Jongen, vicepresident van Ecommerce Europe en verantwoordelijk voor statistiek en het onderzoek, is de sterke groei in Europa goed te verklaren. “Vooral de Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong wat betreft het gebruik van internet en mobiele apparaten. In deze landen is 70 to 80% van de internetgebruikers ook online koper. De internetpenetratie is 90% of hoger. En de adaptatie van m-commerce via smartphones en tablets is groot. De groeicijfers voor deze landen zijn momenteel 10 tot 15%. Daarnaast zijn er veel opkomende landen in Europa, met name in het zuiden en oosten. Op dit moment hebben deze landen relatief nog weinig online kopers, maar de markt groeit daarentegen snel. Tegen het einde van 2016 verwacht Ecommerce Europe dat de Europese B2C e-commerce markt, gedreven door een toenemend vertrouwen en een groeiend aantal online kopers, gaat verdubbelen, tot een omzet van € 625 miljard.”

Trend: in Europa zijn steeds meer consumenten permanent online
De komende jaren wordt de groei in de online verkoopcijfers vooral bepaald door de snelle en spectaculaire penetratie van m-commerce. In 2012 werd 12% van de totale online verkopen in het Verenigd Koninkrijk al gerealiseerd door de m-commerce. Eind 2011 was dit nog ‘slechts’ 5%. In de Scandinavische landen staat het aandeel momenteel op 8%. Ter vergelijking: het aandeel van de m-commerce in de Verenigde Staten wordt inmiddels al geschat op bijna 10%, bijna het dubbele van wat het was in 2011. Jongen: “Hier in Europa zien we een soortgelijke trend. Het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Nederland nemen het initiatief. Andere landen zullen snel volgen. Inmiddels heeft 47,6% van alle Europeanen een smartphone, waarmee Europese consumenten permanent online zijn; ze kunnen zoeken en kopen waar ze willen en wanneer ze dat willen.”

Europa is ’s werelds grootste B2C e-commerce markt
In 2010 haalde Europa de Verenigde Staten in als grootste B2C e-commerce markt van de wereld. In 2012 bereikte de totale Europese B2C e-commerce van goederen en diensten een omzet van € 311,6 miljard en heeft daarmee een wereldwijd aandeel van 35,1%. Momenteel is Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, de op een na grootste e-commerce markt, met een omzet van € 294,2 miljard en een wereldwijd aandeel van 33,1%. Azië-Oceanië volgt met een omzet van € 227,8 miljard en een wereldwijd aandeel van 25,6%. Azië-Oceanië is het continent met de snelste wereldwijde groei op het gebied van B2C e-commerce. De opkomende gebieden zijn Latijns-Amerika, met een omzet van € 42,1 miljard (4,7% aandeel) en de MENA-landen (het Midden-Oosten en Noord-Afrika) met een omzet van € 10,8 miljard (1,2% aandeel). Ecommerce Europe schat de totale wereldwijde e-commerce markt op € 889 miljard.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?