Crowdsourcing, crowdfunding, crowdlearning, crowdsolliciteren?

Vorig artikel Volgend artikel
Crowdsourcing, crowdfunding, crowdlearning, crowdsolliciteren?

Het betrekken van ‘de crowd’ lijkt dé trend te zijn van de afgelopen jaren. Steeds vaker worden projecten en ondernemersdromen gerealiseerd door willekeurige anderen om een bijdrage te vragen. Het betrekken van het publiek bij de introductie of het bedenken van een nieuw product wordt met name door kleine bedrijven regelmatig toegepast. En ook ‘crowdlearning’ waarin je door peer-reviews samen aan het leren bent lijkt door Universiteiten en Hogescholen omarmt te worden. De nieuwste trend op crowd gebied? Crowdsolliciteren!

In sollicitatie-land is er al langer een trend gaande dat men het papieren CV links laat liggen en sollicitanten een video van zichzelf laten opnemen. Men ziet dan met wat voor kandidaat men te maken heeft en kan een inschatting maken of deze persoon wel of niet binnen het bedrijf past. Niks mis mee. Echter; de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen ligt nog steeds bij de recruiter of HR-afdeling. Dat is vreemd, omdat zij in het dagelijks leven, zeker bij grote organisaties, weinig te maken hebben met de nieuwe werknemer.

Jerre Maas (26) deed in 2010 onderzoek naar de belangrijkste criteria die recruiters en werkgevers hebben bij het aannemen van een nieuwe kandidaat. Hieruit bleek dat met name het enthousiasme en de match met de overige werknemers van groot belang waren. Factoren die niet te beoordelen zijn aan de hand van een papieren CV, maar wél via een face-to-face ontmoeting of een video pitch.

Samen met Jan-Paul de Beer (29) - onder andere bekend van de Creative Talent of the Year verkiezing - bedacht hij daarom een nieuwe vorm van solliciteren, crowd-solliciteren. Bij crowd-solliciteren krijgen overige medewerkers, klanten of bijvoorbeeld 'de crowd' een adviserende rol. Zij kunnen namelijk het beste inschatten of ze die belangrijke 'klik' hebben met de nieuwe medewerker. Daarnaast creëert het crowd-solliciteren een grote betrokkenheid van overige medewerkers en komt er een positieve vibe op de werkvloer rondom het invullen van vacatures.

Een vorm van crowd-solliciteren werd ingezet bij 'The Candidate' van Heineken. Ook hier konden overige Heineken-medewerkers hun stem uitbrengen op hun favoriete sollicitant.

CEO Gezocht
Voor de invulling van een andere vacature laat Maas de meest open variant van crowd-solliciteren zien. Bij 'CEO Gezocht' zoekt hij, samen met twee compagnons, nieuw CEO-talent om een crowd- en e-learning tool (Improgression) in de markt te zetten. Met dit product, dat vorig jaar opgenomen was in de Accenture Innovation Awards Top 10 en de MKB Innovatie Top 100, kunnen mensen zichzelf training door middel van het opnemen en insturen van video- en audiofragmenten.

Bijzonder is dat de nieuwe CEO geen relevante werkervaring of opleiding nodig heeft. Maas is op zoek naar een kandidaat die past bij het product en het bedrijf; iemand die de juiste eigenschappen bezit om dit product succesvol in de markt te zetten. Iedereen mag en kan dus solliciteren.

De selectie laat hij niet over aan klanten of medewerkers. Hij kiest ervoor om het publiek een stem te geven en de kandidaten te beoordelen op de eigenschappen die relevant zijn voor het invullen van de functie. De uiteindelijke top 5 wordt uitgenodigd voor een ontmoeting met de eigenaren van het product.

Wil jij solliciteren op deze functie of de crowd-solliciatie in zijn werk zien? Ga dan naar www.ceogezocht.nu.

Jerre Maas

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies