Social storytelling vraagt een andere manier van vertellen

Vorig artikel Volgend artikel
Social storytelling vraagt een andere manier van vertellen

Nu de marketeer het geloof in social heeft gevonden, is het tijd om verder en voorbij de oppervlakkigheden te kijken. Likes zijn leuk en de ‘klik-en-win-actie’ is ondertussen ook wel bekend. De tijd is rijp voor kwalitatieve storytelling via social media om de fan te binden en te boeien. Van ‘kort, snel en focus op bereik’ naar ‘niet-lineair, continue en lange termijn’. Hoe werkt dat?

Storytelling is letterlijk vertaald: het vertellen van een verhaal. “Once upon a time…” met herinneringen aan vroeger, voorlezen en kampvuren. Een verhaal met een duidelijk begin, sprookjesachtige helden en bijbehorende doelen, vol normen en waarden en vaak met een goed en blij einde. Een verhaal dat bindt en boeit. Dat is nu in het sociale tijdperk niet anders. Om voorbij de huidige likes te gaan, moeten ze met een verhaal op de proppen komen, om de fans echt te binden.

Het grootste verschil bij het vertellen van een social media verhaal, is het niet-lineaire karakter. Via social media vertel je op een andere manier. Fans en volgers luisteren daar waar en wanneer het hen uitkomt. De eerste regels trekken misschien de aandacht op Twitter, ze snoepen door op Facebook, lezen verder bij een website, waarna het verhaal eindigt bij een veelzeggend filmpje op YouTube. Het gaat om separate hoofdstukken en paragraven die op zichzelf staan en die in een door de fan gekozen volgorde gelezen worden.

Social storytelling is continu, zonder een vast begin en een einde. Dat vraagt een andere mindset van de merken die zich hier mee bezig houden. Gedurende een langere periode neemt het verhaal het publiek mee in de bijzondere elementen en details van het merk en of de producten. Een overlap is tussen de diverse hoofdstukken en paragraven is niet erg. Herhaling is ook geen ramp. Online kan je er niet van uit gaan dat iedereen alles in een bepaalde volgorde leest. De online doelgroep, die zelf de verhaallijn bepaalt, beseft dit ook.

Social storytelling heeft op korte termijn geen sales doelstellingen. Het gaat om het boeien en binden van de fan en volger. Niet direct om zijn of haar portemonnee, wel om het creëren van een lange termijnrelatie. Bij social storytelling gaat het vooral om de fan zelf. Niet meer om het mogelijke bereik dat via deze fan wordt gecreëerd. Relevante content is bepalend die het fan-zijn verstevigd en bevestigd.

Besef dat het een investering is gedurende meerdere maanden of jaren met opbrengst op de langere termijn. Op korte termijn zal het geen boost in sales opleveren. Er ontstaat wel een meer duurzame betrokkenheid en daarmee loyaliteit bij deze fans. Social storytelling verstevigt het imago.

Bedrijven moeten deze gedachtensprong maken, van sturen op likes, naar het vertellen van een echt en oprecht verhaal. Op die manier wordt er aan een relatie gebouwd die sterker is dan de kortstondige, oppervlakkige sociale relatie die een snelle winactie oplevert. "Once upon a time..." het is nu de tijd voor meer aandacht voor de duurzame sociale relaties met fans.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies