Online kennisdeling moet verankerd zijn in zakelijk sociaal DNA

Vorig artikel Volgend artikel
Online kennisdeling moet verankerd zijn in zakelijk sociaal DNA

Als bedrijf kun je anno 2013 niet meer om online kennisdeling en de bijbehorende sociale distributie heen. Niet alleen voor bedrijven die zich richten op de consument is dit van belang, juist ook als voor organisaties die zich richten op andere organisaties (B2B), is dit essentieel. Het is een stuk bewijsvoering naar bestaande en potentiele klanten toe over wat het bedrijf doet. Online afwezigheid roept vraagtekens op.

Voor optimaal ambassadeurschap is het een vereiste dat zoveel mogelijk medewerkers binnen een bedrijf online actief zijn en gecreëerde content zoveel mogelijk delen, ook via hun persoonlijke social media kanalen. Juist ook om het bedrijf een gezicht te geven, toegankelijker en transparanter te maken. Maar ook om de SEO-positie te verbeteren. Echter zit social media bij lang niet iedereen in zijn of haar DNA en vallen op dit vlak nog heel wat zieltjes te winnen. Aardig wat mensen zijn huiverig om zich op social media te uiten, zijn bang dat hun privacy wordt geschonden en moeten echt over een drempel heen alvorens ze online actief worden. Als ze er überhaupt overheen gaan.

Om hierbij te helpen, heeft Pride PR heeft bij een aantal B2B-bedrijven succesvol een blogtraject opgestart. Het idee hierachter is dat medewerkers van het betreffende bedrijf op regelmatige basis gaan bloggen over hetgeen zij doen binnen dat bedrijf, ieder met zijn eigen expertiseveld. Op deze manier krijgt het bedrijf online een gezicht en wordt er autoriteit geclaimd. Daarnaast worden medewerkers zo bekend met online actief zijn. Om de gecreëerde content zo veel zichtbaar mogelijk te maken, geldt dat hoe meer medewerkers de content online delen, hoe beter.

In de praktijk blijkt dat medewerkers in eerste instantie de kat uit de boom kijken als het gaat om het delen van de door hun collega's gecreëerde content. Maar doordat de bloggers binnen het bedrijf zelf het voortouw nemen en hun teksten zoveel mogelijk delen, gaan de meer voorzichtige collega's langzaam maar zeker overstag. Ook het zien van het aantal pageviews dat de opiniestukken oplevert werkt aanstekelijk. Men wil dit aantal zo hoog mogelijk krijgen en daarom geldt dat hoe meer het gedeeld wordt hoe meer views. Onder de bloggers zelf is dit zelfs een wedstrijd. Ook het feit dat het bloggen een sneeuwbaleffect heeft werkt enthousiasmerend. Men hoort en ziet dat de bloggers worden gevraagd om te spreken op events over hun expertise en door journalisten worden benaderd om hun visie te geven over hetgeen zij veel weten.

Geconcludeerd kan worden dat online actief zijn voor B2B-bedrijven meer dan de moeite waard is. Het resulteert in meer betrokkenheid van de medewerkers, autoriteit in het vakgebied en new business aanvragen. Dus B2B-bedrijf: verstop je niet langer maar maak je online kenbaar.

Deze blogpost is geschreven door Mirja van Baggem, PR adviseur bij Pride PR.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies