Aanzetten tot meer interactie stimuleert engagement

Vorig artikel Volgend artikel
Aanzetten tot meer interactie stimuleert engagement

Merken die hun klanten aanzetten tot een intensievere interactie, kunnen ook rekenen op een groter engagement van de consument. Zo blijkt uit een onderzoek van Ipsos onder bijna 5.000 gebruikers van social media in 24 landen. De onderzoekers stelden vast dat 52% van de ondervraagden toegeeft door een groter interactief aanbod gestimuleerd te worden zijn engagement met het merk op te drijven. In de leeftijdscategorie onder 35 jaar loopt dat cijfer op tot 55%.

De onderzoekers stellen dat de echte fans van merken een meerwaarde eisen in vergelijking met andere consumenten, onder meer door de organisatie van wedstrijden en het uitwisselen van ideeën rond productlanceringen. De hoogste score werd opgetekend in België, waar 69% toegeeft zich door een interactief aanbod in sociale media meer geëngageerd te voelen. Daarna volgen Canada (63%) en India (62%). De laagste score wordt daarentegen opgetekend in Japan (19%), gevolgd door Zuid-Korea (21%) en Duitsland (38%).

Naast wedstrijden en het uitwisselen van ideeën worden door de consumenten ook kortingen of gratis producten naar voor geschoven als een strategie om het engagement te verhogen. In de Verenigde Staten vormen kortingen of gratis geschenken met een score van 70% zelfs het belangrijkste middel om het engagement te stimuleren. Andere elementen zijn onder meer het aanbieden van grappige of boeiende bijdragen, het plaatsen van interessante content die kan worden gedeeld en het beantwoorden van berichten van de consument.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies