Casestudy: Philips Express yourself

Vorig artikel Volgend artikel
Casestudy: Philips Express yourself

In een tijd waarin de concurrentie hevig is en de technische mogelijkheden legio zijn, dien je je als bedrijf met je website te onderscheiden. Niet alleen om de aandacht te trekken, maar met name om de binding met je (potentiële) klanten te versterken. Een hoge mate van interactie en een aantrekkelijke gebruikerservaring worden steeds belangrijker. Bezoekers naar je site trekken is één, maar nog wezenlijker is de aandacht voor je bedrijf en merk vast te houden. Hoe? Enerzijds door de site actueel te houden uiteraard, maar wellicht nog belangrijker: zorg ervoor dat een website een zo aantrekkelijk mogelijke ervaring biedt voor de gebruiker.

Philips staat al sinds jaar en dag bekend om zijn healthcare- en lifestyle-producten – van thuisverlichting en PC-headsets tot scheerapparatuur. Als vooruitstrevend bedrijf met vestigingen in meer dan 60 landen is Philips voornemens om de concurrentie voor te blijven door (digital) marketing en social media slim in te zetten.

Voorheen richtte Philips zich op one-off marketingcampagnes die een piek kenden rondom feestdagen. Nu kijkt het Nederlandse merk meer naar een geïntegreerde aanpak voor de marketingcampagnes waar de feestdagen onderdeel van zijn. De digitale strategieën spelen een belangrijke rol in het creëren van doorlopende, allesomvattende klantervaringen die raakvlakken hebben binnen alle kanalen en landen waar Philips actief is. Het web en social media vormen hierbij de uitgangspunten.

Recentelijk identificeerde het marketing team een kans om de scheerapparaten beter te promoten: Philips zette wereldwijd populaire websites op die mannen aanmoedigen om zich elke dag goed te presenteren door de stijl van hun gezichtshaar te veranderen. Hiervoor gebruikt Philips de slogan “express yourself every day”. De websites - en de sociale interacties in het bijzonder - verrijken het bereik en de impact van de traditionele televisie-en printcampagnes voor de scheerapparaten en andere ‘male grooming’-producten.

Digital Marketing in de lift bij Philips
Om de overkoepelende digital marketing-strategieën beter te kunnen ondersteunen, had Philips de behoefte aan een web content management-platform. De keuze voor het platform was een belangrijke, aangezien het bedrijf zijn websites niet alleen inzet om de laatste productinformatie te verschaffen, maar ook om consumenten dichter bij het merk te betrekken, online lifestyle communities te beheren en het merk nauwer aan te laten sluiten bij persoonlijke ervaringen van consumenten.

Om consumenten een betere online ervaring te bieden, wilde Philips meer controle over de kwaliteit en branding van content die via diverse websites in verschillende landen werd verspreid. Met de grote verschillen per website – o.a. taal, regionale trends en interesses – kenden de marketeers binnen Philips de uitdaging van het leveren van relevante content per regio terwijl toch vastgehouden moest worden aan de wereldwijde identiteit. Een andere vereiste was dat er weinig technische kennis nodig moest zijn om de webcontent wereldwijd te beheren.

Om dit te bewerkstelligen implementeerde Philips de Adobe Digital Marketing Cloud voor Web Experience Management, inclusief Adobe CQ Web Content Management, Adobe CQ Social Communities en Adobe CQ-opties voor Multi-Site Management.

Met deze tools verbeterde Philips de sociale betrokkenheid met klanten door de online marketing tools en Facebook te integreren op zijn male-grooming website Express Yourself Every Day. Binnen de ‘Style Yourself’-sectie van deze website kunnen bezoekers een foto van zichzelf uploaden en hun look customizen door verschillende stijlen van gezichtsbeharing te proberen. Deze stijlen worden direct toegepast op de foto van de bezoekers zodat ze kunnen zien of de look hen wel staat. De opgeslagen looks kunnen worden gedeeld via social media, zoals Facebook, wat vrienden moet aanmoedigen om hetzelfde te doen op de website.

Verdubbeling van bezoektijden online
Het inzetten van online marketing tools heeft Philips nog meer opgeleverd dan alleen de interactie met klanten op social media. De verschillende marketing managers in diverse landen kunnen nu snel en efficiënt hun websites updaten met gelokaliseerde content, doordat het IT-team de primaire website eenvoudig kan beheren. De lokale teams hebben constant toegang tot actuele digitale content die aangepast kan worden per land om te voldoen aan de behoefte van de lokale klanten.

Philips ziet momenteel de bezoekersaantallen van de websites wereldwijd stijgen en verhoogt het aantal interacties via sociale media, zoals reacties op blogposts en bijvoorbeeld het aantal foto’s dat gedeeld wordt op Facebook. Philips meet de interacties op de verbeterde websites met Adobe SiteCatalyst en ziet in relatie daarmee de verkoopcijfers stijgen. Zo zijn bijvoorbeeld de bezoeken aan de male-grooming website in Frankrijk sterk gestegen en de interactie op social media – waaronder Facebook ‘likes’, aantal foto-posts en andere acties – stijgt ook aanzienlijk. En net zo belangrijk: de gemiddelde tijd die gespendeerd wordt op de verschillende websites is verdubbeld, wat de voordelen onderstreept van interactievere content en gepersonaliseerde ervaringen. 

Deze blogpost is geschreven door Willem Schungel, digital campaign manager en Joost van Dun, IT business specialist bij Philips.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies