Site of the Year bij The FWA bewijst dat Flash leeft

Vorig artikel Volgend artikel

De Favourite Website Awards (FWA) worden al meer dan 10 jaar toegekend aan de beste websites door een deskundige, wereldwijde, vakjury. Dagelijks wordt een Site of the Day gekozen, maandelijks een Site of the Month en eens per jaar de beste site van het jaar. Onlangs werd de website Bear71, een interactieve documentaire, uitgeroepen tot beste website van 2012. Jawel: een Flash website.

De website, geproduceerd door NFB, werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens het Sundance Film Festival. De 20 minuten durende interactieve, online documentaire volgt een grizzly beer ‘Bear71’ met een chip aan zijn halsband. De kijkers ervaren zo zijn dagelijkse leven in het Banff National Park. De documentaire bestaat uit verschillende bronnen waarmee het verhaal van de beer wordt verteld, zoals trail camera’s, tracking tags van dieren en fotografie. De kijker kan zelf de informatiebron kiezen van waaruit het verhaal verteld wordt over het Park, de wildlife en de rol van de mens.

Site of the Year bij The FWA bewijst dat Flash leeft

De oprichter van FWA, Rob Ford, was lyrisch over Bear71 vanwege de ambitie: “In een jaar waarin met name experimenteel werk centraal stond, waren veel bureaus en klanten bezig om juist op een goede manier om te gaan met het mobiel maken van hun websites. Het is juist zo verfrissend om eens een écht idee te zien met een krachtig verhaal en een interactieve opbouw.” Bij het bouwen van de interactieve website werd gebruik gemaakt van Adobe Flash Professional. Veel gehoord commentaar: ‘Maar Flash is toch dood?’. Volgens velen is HTML5 de vervanger, maar mist het ook voor een groot deel de mogelijkheden die Flash wel in zich heeft.

De stem van jurylid Wesley ter Haar (MediaMonks) ging ook naar Bear71. Het verbaasde hem totaal niet dat de site is gebouwd met Flash: “De ‘Flash is dood’ discussie loopt al jaren, maar een project als Bear71 had met geen enkele andere technologie gebouwd kunnen worden zonder in te boeten op kwaliteit, bereik of beide. Uiteindelijk is het ons werk om ervoor te zorgen dat we aansprekende projecten opleveren, waar we zoveel mogelijk mensen mee bereiken en aanzetten tot ‘iets’. Dat ‘iets’ is gebaseerd op de doelstellingen, doelgroep en creatieve ambities van een project. Op basis daarvan besluiten we de beste technische invulling. Soms is dat HTML(5), soms Flash, misschien is het een mobiele applicatie of installatie en in veel gevallen is het een combinatie daarvan. De trend om techniek leidend te maken - en daar vervolgens je creatieve concept in te proppen - zorgt alleen maar voor minder goed werk en dus minder resultaat. Bij ons op de werkvloer is de verdeling tussen HTML en Flash projecten ongeveer 70/30. Maar voor complexe games, grote film-gedreven projecten en real-time 3D-visualisatie is Flash objectief gezien nog steeds de beste keuze in de kwaliteit/bereik-afweging. Projecten als Bear71 bewijzen dat Flash zeker niet dood is.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies