Online16.02.2013

Zalando verdubbelde netto omzet in 2012 naar € 1,15 miljard


Zalando, een van europa’s grootste online retailers voor schoenen en kleding heeft het financiële jaar 2012 succesvol afgesloten. Met een netto omzet van 1,15 miljard euro verdubbelde Zalando de omzet van vorig jaar (2011: 510 miljoen Euro). Tegelijkertijd bereikt het bedrijf een break-even in haar kerngebied Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Verder investeerde de retailer het afgelopen jaar in het uitbreiden naar nieuwe markten, verbreding van het assortiment en het verder ontwikkelen van eigen logistiek en IT.

Zalando is het eerste bedrijf binnen Europa dat meer dan 1 miljard aan netto omzet maakt binnen 4 jaar na oprichting. Robert Gentz, oprichter en Managing Director van Zalando: “We zijn erg trots op de prestaties die we hebben neergezet als team. Deze ontwikkeling bevestigt ons business model en het vertrouwen van onze investeerders. Zalando is een typisch voorbeeld van een Europese succes story.” Zalando’s netto omzet nam toe met een groei van 125% ten opzichte van 2011. “Met de lancering van onze webshops in verschillende nieuwe markten hebben we nu een breed bereik. Dit bereik vormt de basis voor Zalando’s groei de komende jaren,” voegt Robert Gentz toe.

zalando-verdubbelde-netto-omzet-in-2012-.jpg
zalando-verdubbelde-netto-omzet-in-2012-.jpg

Investeren
In 2012 heeft Zalando bewezen in staat te zijn om een sterke groei in sales te combineren met een voortdurende ontwikkeling richting winstgevendheid. In het kerngebied DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van de totale verkoop, bereikte Zalando een break-even op EBIT niveau terwijl de groei van het bedrijf doorzette. Tegelijkertijd investeerde Zalando in de verschillende internationale markten om haar leidende positie in Europa verder te versterken. Dit resulteerde in een algemeen verbeterde EBIT marge van minus 8% in netto omzet (2011: minus 12%).

Opstartkosten worden altijd meegerekend en maken deel uit van onze strategie voor alle nieuwe markten. Het belangrijkste is dat we momenteel een positieve trend in margeontwikkeling zien in alle regio’s, omdat onze klanten trouw zijn en onze efficiëntie is verbeterd,” verklaart Rubin Ritter, Managing Director Zalando. “Het feit dat we een break even bereiken in ons kerngebied in slechts vier jaar bewijst het succes van ons business model en dit heeft ons aangemoedigd om nog sneller te investeren in onze positie als internationaal marktleider.”

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop