Zalando verdubbelde netto omzet in 2012 naar € 1,15 miljard

Vorig artikel Volgend artikel

Zalando, een van europa’s grootste online retailers voor schoenen en kleding heeft het financiële jaar 2012 succesvol afgesloten. Met een netto omzet van 1,15 miljard euro verdubbelde Zalando de omzet van vorig jaar (2011: 510 miljoen Euro). Tegelijkertijd bereikt het bedrijf een break-even in haar kerngebied Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Verder investeerde de retailer het afgelopen jaar in het uitbreiden naar nieuwe markten, verbreding van het assortiment en het verder ontwikkelen van eigen logistiek en IT.

Zalando is het eerste bedrijf binnen Europa dat meer dan 1 miljard aan netto omzet maakt binnen 4 jaar na oprichting. Robert Gentz, oprichter en Managing Director van Zalando: "We zijn erg trots op de prestaties die we hebben neergezet als team. Deze ontwikkeling bevestigt ons business model en het vertrouwen van onze investeerders. Zalando is een typisch voorbeeld van een Europese succes story." Zalando’s netto omzet nam toe met een groei van 125% ten opzichte van 2011. "Met de lancering van onze webshops in verschillende nieuwe markten hebben we nu een breed bereik. Dit bereik vormt de basis voor Zalando’s groei de komende jaren," voegt Robert Gentz toe.

Zalando verdubbelde netto omzet in 2012 naar € 1,15 miljard

Investeren
In 2012 heeft Zalando bewezen in staat te zijn om een sterke groei in sales te combineren met een voortdurende ontwikkeling richting winstgevendheid. In het kerngebied DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van de totale verkoop, bereikte Zalando een break-even op EBIT niveau terwijl de groei van het bedrijf doorzette. Tegelijkertijd investeerde Zalando in de verschillende internationale markten om haar leidende positie in Europa verder te versterken. Dit resulteerde in een algemeen verbeterde EBIT marge van minus 8% in netto omzet (2011: minus 12%).

"Opstartkosten worden altijd meegerekend en maken deel uit van onze strategie voor alle nieuwe markten. Het belangrijkste is dat we momenteel een positieve trend in margeontwikkeling zien in alle regio's, omdat onze klanten trouw zijn en onze efficiëntie is verbeterd," verklaart Rubin Ritter, Managing Director Zalando. "Het feit dat we een break even bereiken in ons kerngebied in slechts vier jaar bewijst het succes van ons business model en dit heeft ons aangemoedigd om nog sneller te investeren in onze positie als internationaal marktleider."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies