“Hé tas, waar ga je met die brugpieper naar toe?”

Vorig artikel Volgend artikel
“Hé tas, waar ga je met die brugpieper naar toe?”

Nederland is een kenniseconomie. Een speerpunt vanuit de Haagse politiek en zo willen we ons graag profileren als land. We zullen wel moeten want van onze grondstoffen, groene energie en landbouw moeten we het niet hebben. Kortom om te blijven concurreren op de wereldmarkt zullen we ons moeten richten op kennis en daarmee natuurlijk onderwijs. Er worden dan ook strengere regels gemaakt om ons niveau hoog te houden en te kunnen blijven concurreren met landen om ons heen.

Maar volgens mij worden er de verkeerde keuzes gemaakt. De laatste tijd kom ik vaak op middelbare scholen en ik ben zeer verbaasd over de kennis en kunde van de docenten en medewerkers wat betreft online media. En dan in negatieve zin. Er zijn prachtige mediatheken en er zijn fantastische computerlokalen. En in elke klas hangt een digitaal schoolbord. Het ziet er allemaal prachtig uit, aan geld geen gebrek. Maar waar het wel aan ontbreekt is de kennis over onze veranderende wereld.

In geen enkel lokaal zie je tablets, nergens zijn oplaadpunten voor je mobiel en in de meeste scholen is er zelfs geen gratis WiFi aanwezig. Dan sta je als school wel erg ver weg van de werkelijke wereld waar bijna 100% van de middelbare scholieren een mobiel heeft en meer dan 85% online actief is.

Hoe moet je dan als docent kennis overbrengen als je daar zelf geen kennis van hebt? Als je met docenten spreekt krijg je in eerste instantie het antwoord dat de school de leerlingen wil beschermen. Maar als even doorvraagt blijkt dat de docenten en de medewerkers geen idee hebben hoe ze moeten omgaan met al deze nieuwe ontwikkelingen. Hoe ze moeten reageren op Facebook uitnodigingen van leerlingen. Hoe ze moeten checken of leerlingen elkaar niet digitaal pesten. De wereld verandert en de plek waar we jongeren moeten leren om te gaan met deze veranderingen, de school, heeft in 2013 nog geen idee wat ze hiermee aan moet.

Volgens mij is het hoog tijd om geen geld te steken in mooie gebouwen en dure folders, maar in de mind set van de docenten, online leermiddelen en tablets in plaats van boeken. Dat scheelt naast heel veel papier ook nog eens heel wat rugproblemen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies