Weinig privacy-vertrouwen meer in Google en Apple

Vorig artikel Volgend artikel
Weinig privacy-vertrouwen meer in Google en Apple

De technologiebedrijven Apple en Google behoren op het gebied van privacy niet meer tot de 20 meest vertrouwde ondernemingen van de Verenigde Staten. Zo blijkt uit onderzoek van het Ponemon Institute naar het verzamelen en beheer van persoonlijke informatie van de consumenten. Er wordt aan toegevoegd dat de Amerikaanse consument steeds meer wantrouwen tentoon spreidt tegenover bedrijven die persoonlijke gegevens verzamelen. Daardoor wordt snel het vertrouwen verloren in onderneming die eerder nog wel geprezen werden.

Apple, dat in het verleden steevast op een hoge score kon rekenen, is inmiddels tot een 21e plaats teruggevallen. Vier jaar geleden stond het technologiebedrijf nog op een achtste plaats, maar heeft sindsdien stelselmatig terrein moeten prijsgeven. "De privacy van de gebruiker was voor Apple lange tijd een prioriteit, maar heeft de voorbije jaren op dat vlak een aantal blunders gemaakt," voeren waarnemers aan. Ook Google is van een 19e naar een 23e plaats teruggevallen.

Op de eerste plaats staat American Express. Het financiële concern staat voor het zesde jaar op rij helemaal bovenaan de ranglijst van het Ponemon Institute. Op de tweede plaats volgt Hewlett-Packard, dat eveneens een status-quo laat optekenen. Online retailer Amazon stijgt daarentegen van een 5e naar een 3e plaats. De top 5 bestaat verder uit IBM en US Postal Service. Nieuwelingen in de top twintig zijn Microsoft, United Healthcare en Mozilla. Daarentegen verloren ook Harley-Davidson en Best Buy hun plaats in de top 20. 

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies