Online27.12.2012

Privacywet-proof cookies inspireren tot nieuwe marketingstrategie


privacywet-proof-cookies-inspireren-tot-.jpg
privacywet-proof-cookies-inspireren-tot-.jpg

Nationale wetgeving en internet gaan slecht samen. Internet houdt niet op bij een landgrens. De meeste wetgeving wel, en vooral de nationale wetgever maakt online ondernemen lastig.

Het wiel uitgevonden …

Een typisch voorbeeld is de brief van 20 december jl. van de Minister van Economische Zaken. De brief gaat over Nederlandse cookieswetgeving (overigens maar één artikel in de Telecommunicatiewet) en analytische cookies. De lokale wetgever doet daarin voorkomen dat ze het wiel heeft uitgevonden terwijl dit allang en in een breder, crossborder verband (door de relevante Europese Unie werkgroep, in juni 2012) ruimschoots is bedacht en behandeld. Vooral de berichten van die EU werkgroep zijn lezenswaardig.

Het onderwerp dat daarin wordt behandeld, analytische cookies, richt zich natuurlijk wel tot de marketingkern van cookies: het kunnen profileren van gebruikers van websites en online apps, met respect voor privacy van die gebruikers.

Ook voor analytische cookies moeten websites en mobiele apps toestemming vragen (Opt-In) aan de bezoeker. Met één uitzondering, namelijk als de analytische cookie is geplaatst door de website of mobiele app zelf, zonder inmenging of contact met derden, en die alleen anonieme informatie bevat. Logisch, want die ‘first party’ cookies zouden geen gevaar voor privacyinbreuk moeten opleveren. Maar ja, welke website of mobiele app heeft eigen analytische cookies zonder data te delen? De meesten gebruiken Google Analytics, en die valt dus niet onder de uitzondering. Niets nieuws onder de zon dus.

Advertentie cookie in het vizier

Wat wel nieuw is, is dat toezichthouders OPTA en College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) afgelopen week nog hebben herbevestigd per 1 januari 2013 echt handhavend te gaan optreden. Hoewel ze er geen uitspraken over willen doen, wordt verwacht dat men zich op de zwaardere overtredingen gaat richten, meestal in het domein van de tracking, advertorial en behavioral cookie. Individuele klantprofilering leidt tot de grootste inbreuk op privacy van de online bezoeker. Zelf verwacht ik een mix aan handhavingmaatregelen bij Nederlandse maar vooral Amerikaanse online aanbieders, zoals Google en Facebook. Die zijn op dit moment nog niet bepaald ‘compliant’.

Expliciete en eerlijke Opt-In’s scoren is dus key. En dat is mogelijk. Het dwingt ook weer eens goed na te denken wie de ‘ideale online bezoeker/gebruiker’ is, en hoe die binnen te halen. Cookies en Opt-In management aanbieders zoals GX Software bieden websites mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van privacywet-proof cookies. Objectieve cijfers over het verlies aan bezoekers door de cookieswetgeving zijn er nog niet, maar in ieder geval is duidelijk dat bezoekers die de cookie wel accepteren vooral je doelgroep zou moeten zijn. Vergeet daarbij de meldplicht bij het CPB niet; daar is in de media niets over te lezen, maar het combineren van cookies betekent dat er persoonsgegevens verzameld worden.

Naar een nieuwe, volwassen online markt

Waarom heet een cookie een cookie? Omdat een online bezoeker zijn eigen data ‘gratis’ weggeeft, waarvoor die dan wordt beloond met een koekje, en een gratis website/app.

Nu het lastiger is om koekjes uit te delen waar een online aanbieder (website, apps en dergelijke) echt wat aan heeft om zijn activiteiten mee te financieren, en freemium diensten/apps (gratis diensten aanbieden, met als tegenprestatie persoonlijke data afgeven voor met name advertentiedoeleinden) nauwelijks zorgen voor gebruikers die overstappen naar betaalde/premium diensten/apps, wordt er verwacht dat het freemium verdienmodel in 2013 gaat wankelen. Ook daarom wordt het binnenhalen van serieuze Opt-In’s belangrijker.

Voor 2013 zie ik dan ook nieuwe business kansen en marketingstrategie mogelijkheden. Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Cookiewet

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Bam. Bam. Bam. Wil je even iets opzoeken op een website waar je nooit eerder kwam, dan komt de ene na de andere pop-up je om de oren. Commerciële uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk de cookie pop-up. Die laatste is -a...

Online21.06.2022

Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

Bij ongeveer 175 websites van webshops, gemeenten en media werd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een controle uitgevoerd naar het op de juiste manier aankondigen van het gebruik van tracking cookies. Dit blijkt b...

Online11.12.2019

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies,’ en gebruikers hier bijna mee dwingen om ze wel te accepteren, voldoen niet aan de nieuw...

Nieuws07.03.2019

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbesche...

Advertising19.02.2018

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

​Big brother is tracking you…

De jongste generatie mediaconsumenten groeit op met het idee dat het internet een walhalla is van gratis nieuwsberichten, blogs, video´s en voor wie wil; achterklap. Maar voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Want...

Online14.07.2017

​Big brother is tracking you…

Het einde van de cookiemelding?

De cookiemelding op websites - vaak een doorn in het oog - zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. He...

Online10.01.2017

Het einde van de cookiemelding?

als het aan Brussel ligt wel
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende vera...

Online15.12.2016

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelekt

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?