Privacywet-proof cookies inspireren tot nieuwe marketingstrategie

Vorig artikel Volgend artikel
Privacywet-proof cookies inspireren tot nieuwe marketingstrategie

Nationale wetgeving en internet gaan slecht samen. Internet houdt niet op bij een landgrens. De meeste wetgeving wel, en vooral de nationale wetgever maakt online ondernemen lastig.

Het wiel uitgevonden …

Een typisch voorbeeld is de brief van 20 december jl. van de Minister van Economische Zaken. De brief gaat over Nederlandse cookieswetgeving (overigens maar één artikel in de Telecommunicatiewet) en analytische cookies. De lokale wetgever doet daarin voorkomen dat ze het wiel heeft uitgevonden terwijl dit allang en in een breder, crossborder verband (door de relevante Europese Unie werkgroep, in juni 2012) ruimschoots is bedacht en behandeld. Vooral de berichten van die EU werkgroep zijn lezenswaardig.

Het onderwerp dat daarin wordt behandeld, analytische cookies, richt zich natuurlijk wel tot de marketingkern van cookies: het kunnen profileren van gebruikers van websites en online apps, met respect voor privacy van die gebruikers.

Ook voor analytische cookies moeten websites en mobiele apps toestemming vragen (Opt-In) aan de bezoeker. Met één uitzondering, namelijk als de analytische cookie is geplaatst door de website of mobiele app zelf, zonder inmenging of contact met derden, en die alleen anonieme informatie bevat. Logisch, want die ‘first party’ cookies zouden geen gevaar voor privacyinbreuk moeten opleveren. Maar ja, welke website of mobiele app heeft eigen analytische cookies zonder data te delen? De meesten gebruiken Google Analytics, en die valt dus niet onder de uitzondering. Niets nieuws onder de zon dus.

Advertentie cookie in het vizier

Wat wel nieuw is, is dat toezichthouders OPTA en College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) afgelopen week nog hebben herbevestigd per 1 januari 2013 echt handhavend te gaan optreden. Hoewel ze er geen uitspraken over willen doen, wordt verwacht dat men zich op de zwaardere overtredingen gaat richten, meestal in het domein van de tracking, advertorial en behavioral cookie. Individuele klantprofilering leidt tot de grootste inbreuk op privacy van de online bezoeker. Zelf verwacht ik een mix aan handhavingmaatregelen bij Nederlandse maar vooral Amerikaanse online aanbieders, zoals Google en Facebook. Die zijn op dit moment nog niet bepaald ‘compliant’.

Expliciete en eerlijke Opt-In’s scoren is dus key. En dat is mogelijk. Het dwingt ook weer eens goed na te denken wie de ‘ideale online bezoeker/gebruiker’ is, en hoe die binnen te halen. Cookies en Opt-In management aanbieders zoals GX Software bieden websites mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van privacywet-proof cookies. Objectieve cijfers over het verlies aan bezoekers door de cookieswetgeving zijn er nog niet, maar in ieder geval is duidelijk dat bezoekers die de cookie wel accepteren vooral je doelgroep zou moeten zijn. Vergeet daarbij de meldplicht bij het CPB niet; daar is in de media niets over te lezen, maar het combineren van cookies betekent dat er persoonsgegevens verzameld worden.

Naar een nieuwe, volwassen online markt

Waarom heet een cookie een cookie? Omdat een online bezoeker zijn eigen data ‘gratis’ weggeeft, waarvoor die dan wordt beloond met een koekje, en een gratis website/app.

Nu het lastiger is om koekjes uit te delen waar een online aanbieder (website, apps en dergelijke) echt wat aan heeft om zijn activiteiten mee te financieren, en freemium diensten/apps (gratis diensten aanbieden, met als tegenprestatie persoonlijke data afgeven voor met name advertentiedoeleinden) nauwelijks zorgen voor gebruikers die overstappen naar betaalde/premium diensten/apps, wordt er verwacht dat het freemium verdienmodel in 2013 gaat wankelen. Ook daarom wordt het binnenhalen van serieuze Opt-In’s belangrijker.

Voor 2013 zie ik dan ook nieuwe business kansen en marketingstrategie mogelijkheden. Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.

Meer content

Arthur van der Wees

Arthur is als advocaat, ondernemer en investeerder goed thuis in de wereld van technologie, onder meer met Arthur’s Legal en Zapplied Platform. Arthur...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies