7 trends die in 2013 de wereld veroveren

Vorig artikel Volgend artikel

De 21ste eeuw is een geweldige periode voor consumenten, alles wordt moderner, mobieler, digitaler en kwalitatiever. Volgens Trendwatching en Business Insider zijn dit de 7 trends die in 2013 de wereld gaan veroveren:

1. Crowdfunding: Crowdfunding betekent dat consumenten rechtstreeks investeren in nieuwe producten en nieuwe ondernemingen. De trend is al even aan de gang, maar in 2013 breekt hij volgens Business Insider helemaal door.

2. Constant mobiel engagement: Meer dan de helft van de Amerikanen met smartphones gebruiken hun toestel minstens eenmaal per uur. De aandachtsspanne van deze mobiele generatie is echter zo kort dat bedrijven steeds harder zullen concurreren voor onze aandacht.

3. Gezondheidsapps en dokters slaan de handen in elkaar: Er zijn nu al 13.000 gezondheidsapplicaties beschikbaar in de App Store. Steeds meer mensen vragen hun dokters om advies over zulke applicaties. Volgend jaar zullen medische professionals definitief de nieuwe technologie implementeren in hun diensten en zelfs applicaties ‘voorschrijven’.

4. Producten uit ontwikkelingslanden gebruiken hun cultuur om klanten aan te trekken: Antiglobalisten vrezen toenemende homogenisering en standaardisering, maar trendwatchers verwachten dat ‘ontwikkelingsmerken’ hun eigen cultuur, tradities en levensstijl als unique selling proposition zullen beginnen te gebruiken.

5. Consumenten eisen voordelig gebruik van hun persoonlijke data: Prijsdiscriminatie en het gebruik van internetcookies laten tegenwoordig een nogal zure bijsmaak na bij consumenten. Steeds meer consumenten zullen echter beseffen dat er ook voordeel kan uit worden gehaald en dat voordeel beginnen op te eisen.

6. Lokale fabricatie komt terug: Meer consumenten zullen een meerwaarde toekennen aan producten die in eigen land vervaardigd zijn. Nieuwe en bestaande lokale bedrijven zullen daar handig gebruik van maken.

7. Transparantie en sociale verantwoordelijkheid zal moeten worden bewezen: Ongeveer elk merk beweert “transparant”, “ethisch” en “verantwoordelijk” te zijn, maar steeds veeleisendere consumenten zullen echte bewijzen beginnen op te eisen.

7 trends die in 2013 de wereld veroveren

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies