7 tips voor het succesvol benaderen van Millennials

Vorig artikel Volgend artikel

Edelman komt vandaag met een onderzoek naar buiten dat inzicht geeft in de ambities en meningen van de Millennial-generatie. Millennials zijn geboren tussen 1980 - 1995 en met 1,8 miljard generatiegenoten momenteel de grootste, levende generatie. Ze zijn de eersten die volledig digitaal opgroeiden met internet en smartphones binnen handbereik.

Uit het onderzoek blijkt dat ze veel invloed uitoefenen op de aankoopbeslissingen van hun ouders en leeftijdsgenoten. Het 8095® onderzoek is een vervolg van het gelijknamige onderzoek uit 2010 en is gebaseerd op interviews met 4.000 Millennials in 11 landen. "8095® laat zien dat we de invloed van de Millennial-generatie niet langer kunnen negeren", aldus Eveline Bouman, Director Consumer Brands, Edelman Nederland. "In 2013 zal de oudste Millennial 33 jaar zijn. Dit betekent dat velen van hen nu ouders zijn, carrière maken, een ongelofelijke koopkracht hebben en invloed uitoefenen op de wereld van vandaag. Voor marketingprofessionals is het dus belangrijk hun strategieën af te stemmen op deze invloedrijke generatie. Engagement, authenticiteit en meerwaarde (purpose) moeten hierin centraal staan."

Edelman stelde daarom 7 tips / adviezen op voor een succesvolle benadering van Millennials.

1. Millennials zijn geen kinderen meer, maar top beïnvloeders

De oudste Millennials zijn 33 jaar, de jongste 18. Zij zijn dus niet langer een aanstormende generatie, maar volwassenen met koopkracht, carrières en gezinnen. Bedrijven moeten inzien dat Millennials anderen sterk beïnvloeden bij de aanschaf van producten of diensten.

2. Verschuiving van traditionele man/vrouw segmentatie

Wake up, marketingmensen, de wereld is veranderd! De samenleving is meer divers dan ooit. De traditionele grenzen tussen man en vrouw zijn vervaagd. Mannen nemen meer traditionele ‘vrouwentaken’ op zich en vice versa. Merken moeten zich veel minder richten op de klassieke segmentatie en campagnes ontwikkelen die inspelen op de pluriformiteit van het publiek.

Sebastiaan, Edelman Millennial uit 1983: “Een vrouw aan de top is voor ons Millennials vanzelfsprekend. Af en toe een ‘papadag’ opnemen, is zo langzamerhand heel gebruikelijk. Misschien is de volgende stap wel dat de man structureel parttime gaat werken om een betere work-life balance te hebben.”

3. Benader Millennials met een 360-aanpak

Hoewel Millennials digitaal zijn opgegroeid, hunkeren ze naar face-to-face contact en in-real-life (IRL) ervaringen. Om Millennials succesvol te betrekken, moeten bedrijven hen met een 360-aanpak benaderen. Merken moeten hun verhaal vertellen in de vele on- en offline informatiebronnen die Millennials gebruiken om aankoopbeslissingen te nemen.

Ellen, Edelman Millennial uit 1983: “Wij Millennials zijn niet echt goedgelovig en hebben bewijzen nodig. We geloven iets pas als we het van meerdere en verschillende ‘soorten’ mensen horen, zoals vrienden, collega’s en beroemdheden. Ook horen of lezen we er graag over in media die we vertrouwen (televisieprogramma’s, tijdschriften of kranten). Merken doen er dus verstandig aan om verschillende influencers in te schakelen die hun boodschap overtuigend kunnen verkondigen.

4. Het is niet langer JOUW merk

Dit zal de traditionele marketingprofessional tegen de schenen schoppen, maar het is wijs om de waarheid onder ogen te zien: een merk behoort niet meer volledig tot het bedrijf dat het merk voert. Marketeers moeten bereid zijn een bepaalde mate van controle over hun merk uit handen te geven. Millennials willen co-creëren en een dialoog hebben, 24/7/365. Bedrijven moeten flexibel zijn en open staan voor samenwerking met consumenten die hun merk promoten.

Britt, Edelman Millennial uit 1988: “De slogan ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ gaat helaas niet meer op. Ik wil zelf een advies of mening vormen op basis van een ervaring met een merk. Als Millennials hebben we niet alleen ons zegje klaar over merken, we uitten deze ook snel via verschillende kanalen en verwachten er binnen 24 uur een reactie op van bedrijven. De dialoog vindt letterlijk 24/7 plaats; van een gesprek op die ene verjaardag via een Facebook-bericht naar een mobiel Whatsappje.

5. Ervaringen boven spullen

‘Hoe draagt het product of dienst bij aan mijn levenservaringen?’ Millennials staan open voor nieuwe ideeën en ervaringen en zullen die delen met vrienden en familie. Merken dienen dan ook sociaal te zijn en sociale ervaringen te creëren.

Patricia, Edelman Millennial uit 1983: “De tijd van eenrichtingsverkeer van merk naar consument is voorbij. Dankzij social media zoals Facebook kan een merk veel meer bieden dan alleen een product. Het kan een verhaal vertellen en een extra ervaring leveren waardoor het ene merk een grotere waarde voor me heeft dan het andere. Die ervaring deel ik graag met vrienden en familie én omgekeerd. En ik neem meer van hen aan dan van anderen.”

6. Help Millennials experts te worden van jouw merk en verhaal

Millennials hebben een sterk verlangen om te delen en van elkaar te leren. Ze willen dat merken hen entertainen. Organisaties moeten open en eerlijk zijn over hun achtergrond, geschiedenis en de redenen waarom zij juist deze producten of diensten leveren. Merken moeten niet alleen zelf goede storytellers zijn, maar ook consumenten in staat stellen krachtige verhalenvertellers te zijn namens hun merk. Authenticiteit, transparantie en de meerwaarde (purpose) zijn hierbij van cruciaal belang.

7. Lachen is gezond

Deze oer-Hollandse uitdrukking moeten marketeers ter harte nemen. Op de vraag wat merken moeten doen om hun aandacht te vangen, gaven Millennials unaniem als antwoord: gebruik humor. Hoewel het bedrijfsleven vaak serieus is, hoeft de boodschap dat niet altijd te zijn. Merken moeten op zoek gaan naar manieren om geestig en nederig te zijn.

Loes, Edelman Millennial uit 1982: “Ik denk dat het voor merken een enorme uitdaging is om de aandacht te trekken van de veeleisende Millennial. We willen geïnspireerd worden en zelf ook inspireren. Als het een merk lukt om te inspireren, dan zal het beloond worden. Ik deel regelmatig grappige, gave of indrukwekkende marketinguitingen zowel off- als online met vrienden. Maar let op: slechte grappen worden niet gewaardeerd en er moet wel een sterke koppeling zijn tussen de grap en het merk.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies