Cookies: Wat te doen met de opt-out consumenten

Vorig artikel Volgend artikel
Cookies: Wat te doen met de opt-out consumenten

Op 22 november 2012 was ik aanwezig bij de Emerce Performance, de dag die ging over performance based online advertising. Tijdens het event was er een paneldiscussie over Cookies: Wat te doen met de opt-out consumenten? De paneldiscussie werd geleid door: Wouter Hulst, Matthijs Keij, Jonas de Groot, Phileas Fox & Martin van der Meij. 

De cookie wet zal in januari 2013 scherper worden aangepakt. Echter vergeten we dat de cookie wet momenteel al loopt. Wat moeten we doen? En lopen we kansen mis om onze doelgroep nauwkeuriger te bereiken? Cookies geven immers de informatie die iedere online marketeer wil hebben. Dit en overige punten worden hieronder besproken.

Even een snelle opfrisser. De 'nieuwe' cookie wet zorgt ervoor dat website bezoekers aan moeten gaan geven of ze cookies accepteren of niet. Als een bezoeker aan zal geven dat hij dit niet wilt dan krijgt het betreffende bedrijf achter de website niet meer de gegevens door van wat de bezoeker doet. Dit betekent dat wij online marketeers waarschijnlijk omzet gaan mislopen. Want momenteel zie je vaak op het internet gepersonaliseerde advertenties. Dit is mogelijk door de cookies die op jouw device worden geïnstalleerd. Hierdoor kan een bedrijf advertenties op maat maken voor iedere persoon. Een advertentie op maat maken voor een bezoeker, zal leiden tot een verhoging in sales. 

Hoe om te gaan met de cookie wet? 
Stel dat de bezoeker niet akkoord gaat met de cookie wet? Dan is er volgens Jonas niks aan de hand. Bezoekers die niet akkoord gaan zijn immers niet interessant. Het gaat juist om de doelgroep die wel akkoord gaat, daar krijgen bedrijven zoals Sundio de interessante data van binnen. En zoals Sundio heeft ervaren: 70% a 80% van de bezoekers gaan akkoord met de cookie wet. Dit is dus nog een hoop data die je binnenkrijgt van je doelgroep. En we moeten niet klagen, we zijn namelijk zelf de schuldige aan de cookie wet. Zoals Jonas zegt, we hebben ons misdragen als kleine kinderen in een snoepwinkel.

 Sundio cookie wet

Sunweb: Geen omzetverlies door cookiewet

Maar betekent dit dan dat we door moeten gaan? 
Dit zal steeds lastiger worden. Hoe meer mensen opt out gaan, hoe minder statistieken we binnenkrijgen en dat levert dus mindere resultaten op. Oftewel zoals Jonas zegt: Als we niet kunnen meten, kun je het beter niet doen!

Opt-out brengt creativiteit met zich mee 
Tegenwoordig leven de advertisers van hun geautomatiseerde tools die excelsheets vol schrijven aan data en daarna een advertentie eruit rolt. Hoe lelijk de advertentie soms ook is, helemaal niet erg! Want het levert de kliks en leads op die wij willen.

Maar door de opt-outs zal er minder data worden gerealiseerd, hierdoor minder excel sheets gevuld worden en dus krijg je ook minder lelijke advertenties te zien. Oftewel: Binnenkort gaan wij advertisers allemaal weer het Adobe Photoshop pakket installeren en weer met de hand advertenties maken. 

Mijn persoonlijke inbreng
We hebben niet altijd deze moderne apparatuur gehad. En toch was er altijd wel een manier om resultaat te behalen. Hoe meer we naar onze doelgroep leven, hoe meer we leren wat ze willen. Vroeger hadden we geen flitspalen waardoor we 160 konden rijden, en nu hebben we deze wel. We bereiken hierdoor nog steeds ons doel, maar doen er wel langer over. Toch betwijfel ik of de gemiddelde leek wel eens weet wat een cookie is.

Laat dus de gebruiker weten wat ze mislopen als ze de cookie niet accepteren. Willen ze liever gepersonaliseerde advertenties of willen ze advertenties die niet voldoen aan hun interesses? In de Albert Heijn woorden: Wil je liever als jongere een pak pampers of een gepersonaliseerde aanbieding, zoals korting op bier!

Wat zijn jouw verwachtingen met betrekking tot de cookie wet? Maak je er momenteel zelf al gebruik van? Laat jouw mening en of feedback hieronder achter.  

Wouter Kleinsman