EffieAwards 2012: Goud voor Bol.com

Vorig artikel Volgend artikel

Eén Gouden Effie voor Bol.com, zes Zilveren Effies en zeven keer Brons. Dat is de oogst van de EffieAwards 2012. Deze prestigieuze prijzen van BVA en VEA voor de meest effectieve reclamecampagnes werden donderdag 15 november uitgereikt in de Amsterdam Convention Factory tijdens de derde editie van het reclamefestival ‘De 24 uur van de reclame’.

De enige Gouden Effie werd toegekend in de categorie merkcampagnes voor ‘Het vliegwiel van de beste winkel van NL’ van Bol.com. “Uitstekende marketingcase, waarin consequent is gewerkt aan de verbreding van het merk. Bol.com wist zicht te ontwikkelen van een betrouwbare webwinkel, gespecialiseerd in mediaproducten, naar dé (online + offline) winkel van Nederland,” aldus het juryrapport.

EffieAwards 2012: Goud voor Bol.com

De volgende zeven cases waren volgens de jury een Zilveren Effie waard: ‘Eneco; samen gaan we voor duurzaam’ (adverteerder: Eneco, bureaus: FHV BBDO, Proximity, OMD Nederland), ‘Ik ben inmiddels overleden’ (adverteerder: ALS Nederland, bureau: Publicis), ‘Vrij veilig campagne 2011’ (adverteerder: Soa Aids Nederland, bureaus: Red Chocolate, VABBETOTVESSEM), ‘Het laatste Bod van Centraal Beheer’ (adverteerder: Centraal Beheer Achmea, bureau: DDB), ‘Geboortegolf in Artis’ (adverteerder: Natura Artis Magistra, bureau: Dawn, Fabrique), ‘Alle aandacht voor nabestaanden’ (adverteerder: Monuta, bureaus: N=5 + KONG).

Bronzen Effies gingen naar: 'Hoe positief ben jij' (adverteerder: Aids Fonds, bureau: Only, De
Franse Kamer), 'Eneco HollandseWind campagne' (adverteerder: Eneco, bureaus: FHV
BBDO, Proximity, The USP Company), 'Een Hollander ontdekt Friesland' (adverteerder:
Friesland Bank, bureau: Roorda Reclamebureau), 'De Unox Boeren Scharrelrookworst'
(adverteerder: Unilever, bureau: TBWA/Neboko), 'Autodrop: David vs Goliath'
(adverteerder: Concorp International BV, bureau: DDB), 'Ziggo: Van provider naar
entertainment' (adverteerder: Ziggo, bureau: DDB), 'Campina: van Zuivelplas naar
merkzuivel' (adverteerder: FrieslandCampina, bureau: DDB).

De jury onder hoofdvoorzitterschap van Frank Heemskerk (Royal HaskoningDHV) kreeg dit 
jaar in totaal 41 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes,
merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 14 winnaars
naar voren die pas in de zaal hoorden of ze een prijs in de wacht hadden gesleept of niet.

Marc Oosterhout, bestuur VEA: "Goed om te zien dat er opnieuw Effies zijn gevallen in alle
categorieën. Een mooi bewijs dat de de Effie er voor alle soorten campagnes is. Er was
opnieuw een score van 1 op 3, ofwel 33 procent van de inzendingen is bekroond. Een
prachtig resultaat. Laat dit een oproep zijn om volgend jaar met z'n allen nog meer in te
zenden."

Wil Giezenaar, bestuur BVA: "Kwalitatief een heel mooi Effie-jaar met 14 winnaars waarvan
één bekroond met Goud. Bol.com onderscheidt zich al jaren door consistentie en coherentie
in communicatie, gecombineerd met goed doordachte proposities op basis van het
toepassen van inzichten en het wegnemen van barrières. De Gouden Effie is een mooie
bekroning hiervoor."

Frank Heemskerk, hoofdvoorzitter Effie: "De internationale economische crisis werd
weerspiegeld doordat sommige trends nog meer nadrukkelijker naar voren kwamen: 'Waar
voor je geld', lokale verankering en de menselijke maat zijn heel belangrijk in deze
globaliserende wereld."

De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de derde keer deel
uit van het reclamefestival 'De 24 uur van de Reclame'. Dit dagvullende event met als thema
'Creativity can change the world' vond plaats op donderdag 15 november in de Amsterdam
Convention Factory. De presentatie van de EffieAwards was in handen van Rick Nieman (RTL
Nieuws).