Bedrijfscontinuïteit bij calamiteiten

Vorig artikel Volgend artikel
Bedrijfscontinuïteit bij calamiteiten

Extreme weersomstandigheden, stroomuitval en terroristische aanslagen kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor bedrijfskritische processen en beschikbaarheid van overheidsdiensten. Zijn uw zakelijke diensten en processen wel bestand tegen de gevolgen van dergelijke calamiteiten? Een goede planning en voorbereiding zijn de beste verdediging. Hoe kunnen bedrijven en overheidsorganisaties zich nog meer wapenen tegen extreme noodsituaties? 

Hoe kunnen bedrijven en overheidsinstellingen zich goed voorbereiden op en omgaan met onvoorziene gebeurtenissen die hun bedrijfsvoering beïnvloeden? Hieronder tien tips en best practices:

- Plan ruim van tevoren. Het opstellen van een plan in het midden van een crisis loopt zeker op een ramp uit. Anticipeer op problemen en zorg ervoor dat u over een goed gedocumenteerd disaster recovery-plan beschikt. Zo kunt u de continuïteit van cruciale bedrijfsprocessen garanderen.

- Evalueer uw risico’s. Evalueer uw netwerk(en) en bedrijfsmodel en breng alle operationele en financiële risico’s in kaart. Baseer uw beslissingen op de beginselen van risicobeheer. Identificeer bedrijfskritische taken en -processen, zodat u bedrijfsmiddelen kunt inzetten om naadloze bedrijfsprocessen te waarborgen.

- Zorg voor een sterk partnernetwerk. Kies voor business partners die snel medewerkers beschikbaar kunnen stellen om u te ondersteunen bij herstel- en continuïteitsactiviteiten.

- Bescherm uw bedrijfskritische netwerken, systemen en applicaties. Maak een overzicht van uw bedrijfskritische apparatuur en applicaties en breng alle kwetsbaarheden in kaart. Bepaal de beste fysieke locatie hiervoor. Zo kunt u rampzalige storingen voorkomen en bent u verzekerd van een zo kort mogelijke hersteltijd. U hebt diverse mogelijkheden om applicaties en apparatuur te beschermen. Deze opties variëren van uitbesteden tot het fysiek verhuizen van apparatuur naar een externe locatie.

- Zorg voor flexibele netwerken die kunnen meegroeien met uw bedrijfseisen. Ontwikkel en implementeer kostenefficiënte netwerken. Deze moeten de bandbreedte bieden om bedrijfsprocessen onverstoorbaar te laten verlopen. Daarnaast moeten deze garant staan voor een snelle Return on Investment.

- Maak gebruik van cloud- en netwerkdiensten voor redundantie van bedrijfskritische processen. Het is essentieel om gebruik te kunnen maken van verschillende netwerkroutes en bedrijfskritische applicaties te dupliceren. Gebruik cloud- en netwerkdiensten voor toegang tot belangrijke informatie. Hiermee kunt u ook snel diensten herstellen of overschakelen naar een alternatieve locatie.

- Ontwikkel een telewerkprogramma. Applicaties zoals conferencing en toegang op afstand tot het bedrijfsnetwerk verkorten de hersteltijd. Deze diensten zorgen er ook voor dat werknemers onder extreme omstandigheden verbonden en productief blijven.

- Informeer en train uw personeel. Elke organisatie is afhankelijk van haar mensen. Ontwikkel een bedrijfsmodel waarmee uw medewerkers op verschillende locaties kunnen werken. Zorg er ook voor dat uw werknemers beschikken over de vaardigheden en tools die nodig zijn om hun werk te doen – op kantoor, onderweg of thuis. Evalueer hun vaardigheden om inzicht te krijgen wat elke medewerker nodig heeft om te kunnen blijven werken.

- Maak gebruik van sociale media. Sociale media vormen een belangrijk kanaal om in noodsituaties in contact te blijven met klanten en werknemers en hen te informeren. Dit geldt zeker als er geen traditionele communicatiemethoden meer beschikbaar zijn.

- Zorg ervoor dat u uw plan voortdurend evalueert, test en bijwerkt. Zodra u een actieplan hebt opgesteld, moet u het evalueren, testen en bijwerken. Een bedrijfscontinuïteitsplan is belangrijk en is nooit af. Zorg ervoor dat uw plan het hele jaar door routinematig wordt getest en bijgewerkt.

Deze blogpost is geschreven door Fedor Hoevenaars, Verizon.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies