Online11.04.2005

De kopgroep MOET groter


1113146040f1.jpg
1113146040f1.jpg

[Stephan Fellinger] Het zit er weer op, de SpinAwards 2004. Achter de schermen zijn we zelfs al weer begonnen met editie 2005. Ik gaf al eerder aan, meer inzendingen, ongeveer net zoveel nominaties en net zoveel winnaars van goud en zilver als vorig jaar. Ofwel de kans dat je wint is kleiner geworden.

Ik zie steeds meer zevens, maar achten, negens of nog hoger blijven bijzonder. Dat lijkt goed, maar er moet wel wat gebeuren!

Maar eerst even wat anders. Op Frankwatching gooit Frank een balletje op in verband met de indeling van de categorieën. Dit gaat onder andere over hoe je nieuwe ontwikkelingen meeneemt in de categorie indeling. Als voorbeeld geeft hij aan messenger, blogmarketing, virals en narrowcasting. Moeten daar geen aparte indelingen voor komen? Nu eerlijk gezegd verbaast me dat een beetje, want die is er al. Dit jaar hebben we de categorie beste vrije interactieve concept toegevoegd en juist al die voorbeelden die Frank noemt, horen in deze categorie. We hebben deze categorie in het leven geroepen, om juist alle nieuwe ontwikkelingen mee te kunnen nemen. Want voor je weet ontstaat er een wildgroei aan categorieën, die wellicht later weer moeten verdwijnen. Daarnaast bij een wildgroei aan nieuwe categorieën worden er meer prijzen uitgedeeld en wordt de prijs ook minder exclusief, komt er als het ware een prijsinflatie en dat willen we juist niet.

Naast nieuwe ontwikkelingen hoor ik ook vragen over aparte categorie voor bijvoorbeeld zoekmachines en e-mail. Maar ook dit past al prima in een bestaande categorie: die van beste online campagne en we zagen dit jaar danook dat als onderdeel van een groter geheel, zoekmachines en e-mail werden meegenomen. Sterk ook, omdat instrumenten steeds vaker als onderdeel van een groter geheel worden ingezet, ipv geisoleerd.

En Banners dan, hoor ik je misschien zeggen, waarom die wel? Dat er een aparte categorie is voor Banners, heeft met traditie te maken. De SpinAwards, ooit gestart door Bas Hof, zijn ontstaan vanuit die Banners en moeten we zien als de oervorm van de SpinAwards, dat beetje traditie wat we hebben willen we tot nu toe respecteren, maar dat is zeker niet heilig.

Eerlijk gezegd vind ik een heel andere discussie (dan een op instrumentenniveau) veel interessanter voor de branche. Hoe gaan we ervoor zorgen dat de kopgroep van bureaus en adverteerders veel groter gaat worden. Ik zie ieder jaar toch wel veel dezelfde bureaus op het podium, maar dat kan ik die winnende bureaus niet kwalijk nemen. Wat mij dit jaar toch wel verbaasde is de toch wel gelatenheid, waarmee de supermatie van Qi als bijna normaal werd geaccepteerd. Waar is de strijdlust? Dit moet toch juist enorm prikkelen?

Als SpinAwards hebben wij baat bij een brede groep winnaars in plaats van een smalle groep die de prijzen wint. Wij zien het liefst een brede groep met elk jaar wisselende winnaars die elkaar prikkelen, om het jaar daarop weer terug te slaan. Maar ik kan het moeilijk de bekende partijen die dit jaar weer wonnen kwalijk nemen dat ze goed werken leveren….

Maar momenteel voel ik mij toch wel een beetje als de baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone, met een enorm dominant Ferrari team. Voor de F1 competitie heb je meerder snelle teams nodig, anders blijft innovatie achter. Voor maximale innovatie zijn veel teams nodig, veel competitie van gelijk niveau. Sterke competitie haalt het beste uit de mens naar voren. Een sterke competitie, door een brede kopgroep is dus een belangrijke voorwaarde om de stijgende lijn vast te houden voor de komende jaren.

Overigens gaat de vergelijking met de F1 niet helemaal op. In de F1 winnen die rijkere teams, omdat het team met het grootste budget, ook de snellere auto’s heeft. Maar binnen ons vak mogen de grote adverteerders dan grotere budgetten hebben, creativiteit hoeft helemaal niet samen te gaan met de grootste zak met geld.

Daarom deed het me juist erg goed dat er dit jaar ook winnaars waren die uit een totaal andere hoek kwamen, als Buutvrij en de interactieve bijbel, juist om te laten zien dat het Internet niet een medium is, van automatisch de macht van grootste budgetten. Het leuke is juist dat klein en groot allebei succesvol kunnen werken.

De vergelijking met F1 gaat ook niet op voor wat betreft de arrogantie van het grote geld. De grote adverteerders als Heineken en Unilever laten zien dat zij vooral heel veel lef hebben, om meer budget vrij te maken. Nog een bewijs dat wij op Internet de macht van de arrogantie veel minder kennen.

Maar ik hoop dat het duidelijk is, er moet wat gebeuren om de kopgroep groter te maken, want alleen dan blijft onze industrie groeien voor wat betreft creativiteit en budgetten.

Verder lezen over Mac

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Het is deze week veertig jaar geleden dat Apple met zijn eerste Mac op de proppen kwam. Het bijzondere aan dit apparaat was dat het een alles-in-een computer was. Wel een los toetsenbord en losse muis, maar de monitor en...

Gadgets24.01.2024

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

We zien het de laatste tijd steeds vaker en op CES was het ook weer raak: de mini-PC. Het is een klein kastje dat je onder andere kent van Apple, de Mac Mini, maar ook van Intel met zijn Intel NUC. Ze zijn erg hip: is he...

Gadgets15.01.2024

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Apple biedt zijn zelfreparatieprogramma nu ook aan in Nederland. Goed nieuws, want hierdoor kun je Apple-onderdelen kopen om zelf je iPhone of je Mac te repareren. Zo heb je dus wel échte onderdelen, maar hoef je geen g...

Gadgets13.12.2023

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

Je moet er even voor opblijven, maar als je een beetje een Mac-fan bent, dan doe je dat natuurlijk. Waar evenementen van Apple meestal in de Amerikaanse ochtend plaatsvinden, heeft het bedrijf nu gekozen voor een moment...

Gadgets30.10.2023

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

​Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak

We kennen Apple als een vrij luxe merk. Het is niet goedkoop, het heeft een bepaalde uitstraling en die is voor velen aantrekkelijk. Apple lijkt echter laagdrempeliger te willen worden. Het zou werken aan een Chromebook-...

Gadgets06.09.2023

​Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak

Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken

Als je deel uitmaakt van de bètatest van iOS 17 of macOS Sonoma, dan heb je geluk: je kunt namelijk passkeys gebruiken. Het woord is een combinatie van password en keys en dat betekent: toegang. Makkelijke toegang. Pass...

Cybercrime21.06.2023

Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken

Relaxed inloggen op je iPhone
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?

Apple-verkooppunt Amac heeft een abonnement geintroduceerd waardoor je voor een maandelijks bedrag Apple-computers en andere gadgets van Apple kunt huren. Een gadget-abonnement. Dat past helemaal in de huidige maatschapp...

Gadgets02.06.2023

Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?

Dit verwachten we van Apple WWDC 2023 op 5 juni

Apples jaarlijkse, grote ontwikkelaarsconferentie komt er weer aan en dat betekent: aankondigingen van nieuwe tech. We zitten al in de startblokken, maar wat verwachten we eigenlijk dat Apple zoal zal aankondigen.

Technology02.06.2023

Dit verwachten we van Apple WWDC 2023 op 5 juni

Verder lezen over Weblog

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

Google Nederland gaat zo’n 70 lokale nieuwsorganisaties in Nederland van een bijdrage voorzien vanuit het speciale noodfonds dat vorige maand is opgezet. Ook lokale nieuwsorganisaties worden namelijk hard getroffen doo...

Nieuws08.06.2020

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!

Een van de grootste voordelen van de internetgeneratie is het opheffen van beperkingen om een bedrijf te starten. Iedereen met een computer kan in feite direct aan de slag – geen startkapitaal vereist. We hebben vijf o...

DC Business10.01.2020

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!

Verder lezen over Zoekmachine

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedr...

Online11.12.2023

Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voor
​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Kijk jij ook wel eens naar alle gratis ‘tweedehands parels’ die op Marktplaats worden aangeboden? Dan ben je zeker niet de enige. Dit jaar er werd 55,5 miljoen gezocht op het woord 'gratis.' Dat is wel wat minder dan...

Online06.12.2023

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Maar ook Vermeer & VanMoof
Google wilde Search App standaard in iOS integreren

Google staat in de VS aardig onder druk van de autoriteiten. Net zoals vele jaren geleden met Microsoft gebeurde – in de zaak van Internet Explorer – wordt Google beschuldigd van machtsmisbruik en het tegenwerken van...

Search31.10.2023

Google wilde Search App standaard in iOS integreren

CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaak
Nieuwe Google Doodle ter ere van Jaap Eden

Google viert vandaag de 150ste geboortedag van de Nederlandse atleet Jaap Eden met een speciale ‘Doodle’ op de homepagina van de zoekmachine. In het begin van de 20e eeuw was hij een internationale sensatie vanwege z...

Search19.10.2023

Nieuwe Google Doodle ter ere van Jaap Eden