Crowdfunding: Via de kracht van de crowd jouw financiering rondkrijgen

Vorig artikel Volgend artikel

Voor starters is het vinden van financiering in deze tijd moeilijk. Crowdfunding kan een uitkomst bieden. Maar hoe zet je een succesvolle crowdfunding actie op? En waarom zou je als investeerder kiezen voor crowdfunding?

Door crowdfunding kunnen ondernemers, zonder afhankelijk te zijn van banken, groei- of startkapitaal ophalen. Dit kan door middel van een lening of in ruil voor een aandelen percentage. Een lening betekent vaak een vaste doorlooptijd, een vast rendement en een overeenkomst waarbij de investeerder geen zeggenschap krijgt in de onderneming. Zodra de lening is terugbetaald eindigt deze overeenkomst. Een nadeel kan zijn dat de investeerder gefocust is op het rendement van de lening en niet écht betrokken is bij jouw bedrijfsconcept.

Door kapitaal op te halen met het verkopen van aandelen zullen investeerders meer betrokken raken. Het geïnvesteerde bedrag wordt niet terugbetaald, maar investeerders krijgen dividend uitgekeerd en kunnen de aandelen later verhandelen tegen de op dat moment geldende marktwaarde.

De Startersfabriek, een bedrijf dat vanuit Arnhem startende ondernemers begeleid,  verwacht veel van crowdfunding en probeert zelf 50.000 euro op te halen. Op dit moment hebben zij 14.340 euro gefund en zitten ze op 28% van het totale financieringsdoel. In samenwerking met Symbid gaan ze dit jaar nog een eigen white label crowdfunding platform voor regio Gelderland lanceren.

Crowdfunding: Via de kracht van de crowd jouw financiering rondkrijgen

Succesvol crowdfunden, hoe pak je dat aan?
Presenteer je propositie kort en krachtig. Houd je communicatieplan simpel. Maak bijvoorbeeld een video waarin je propositie wordt gepresenteerd, maar die ook een korte uitleg over crowdfunding bevat. Belangrijk om te onthouden is dat veel mensen nog steeds denken dat investeren alleen met grote bedragen kan en slechts weggelegd is voor mensen en bedrijven met veel geld.

Wees transparant en houd de informatiestroom op gang. Als geïnteresseerden jouw ontwikkelingen kunnen volgen en regelmatig een update ontvangen, gaat jouw concept bij een grote groep mensen leven.

Creëer je eigen crowd
Maak gebruik van je zakelijke, maar ook van je persoonlijke netwerk. Iedereen kan al vanaf €20,- in jouw idee investeren. Probeer zoveel mogelijk mensen te bereiken. Social media is hier zeer geschikt voor. Ga de interactie aan, geef extra uitleg en maak mensen enthousiast om te investeren! Ook is het leuk om je investeerders iets tastbaars te geven, zoals een sample van je product. Op deze manier komt je concept tot leven bij aandeelhouders en creëer je ambassadeurs van jouw bedrijf.

Waarom zou je als investeerder kiezen voor crowdfunding?
Als investeerder participeer je vanaf de start van een bedrijf en word je mede eigenaar. Dit betekent kans om financiële winst te behalen, maar ook om in een vroeg stadium betrokken te zijn bij een misschien wel heel succesvol idee!

Stel je eens voor dat je op 13 maart 1986 vijf aandelen Microsoft had gekocht voor $21 per stuk. Dan zou je investering van $105 op dit moment bijna $36.000 waard zijn.

De Startersfabriek vroeg aan enkele investeerders waarom zij investeerden:

"Ik vind het leuk om (voor een klein deel) eigenaar te zijn van een goed en/of leuk idee. Daarnaast is een redelijk dividend natuurlijk een leuke bijvangst."

"Omdat ik erin geloof dat als goede ideeën gesteund worden er mooie bedrijven kunnen ontstaan. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het rendement."

Kijk hier naar de huidige stand van zaken van de crowdfunding actie van de Startersfabriek.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies