Wat online ICT-communities te bieden hebben

Vorig artikel Volgend artikel
Wat online ICT-communities te bieden hebben

De ontwikkeling van online ICT-communities heeft een vlucht genomen door het verbreden van hun reikwijdte via sociale netwerken. Hierdoor kunnen ICT-professionals op eenvoudige en kostenefficiënte toegang krijgen tot kennis en ondersteuning en deelnemen aan relevante discussies met collega’s.

Uit branchegegevens blijkt dat online communities tastbare zakelijke waarde te bieden hebben, met name voor grote ondernemingen. Zij kunnen tijd- en kostenbesparingen realiseren door de efficiëntie en productiviteit van ICT-professionals te vergroten.

Hoewel er op internet een groot aantal online communities voor ICT-professionals te vinden is, moet u rekening houden met een aantal factoren om te waarborgen dat u de juiste informatie kunt distilleren uit de community waarvoor u kiest.

Stelt u zich voor: u bent in uw eentje verantwoordelijk voor de ICT en moet alle PC’s en laptops binnen uw organisatie upgraden naar Microsoft Windows 7 of binnenkort Windows 8. U loopt echter tegen een probleem aan waardoor het proces vastloopt. Hoe kunt u op snelle en efficiënte wijze een antwoord op uw probleem vinden? Duizenden zoekresultaten doorspitten totdat u op nuttige informatie stuit? Een collega bellen of mailen? Of het ondersteuningsgedeelte van de website van de leverancier afzoeken naar het antwoord?

De explosieve groei en massale deelname aan online communities en sociale netwerken heeft de aanzet gegeven tot een nieuwe houding ten opzichte van deze media. Het gaat niet langer om wollige sociale chatforums, maar om nuttige informatiebronnen die zich steeds verder ontwikkelen. Ze bieden kennis die van positieve invloed kan zijn op de bedrijfsvoering en ICT-professionals kan helpen om zich efficiënter van hun taken te kwijten.

ICT-communities bieden tastbare voordelen

Online communities hebben nog nooit zo’n grote rol gespeeld als nu. Dit geldt vooral voor ICT-organisaties. Hoewel communities, gebruikersgroepen en brancheverenigingen altijd een belangrijke rol hebben gespeeld binnen het bedrijfsleven, is hun reikwijdte sterk uitgebreid door de opkomst van internet en sociale netwerken. Een medium is ontstaan dat ICT-professionals de mogelijkheid biedt om te communiceren met gelijkgestemde professionals, kennis uit te wisselen en deel te nemen aan relevante discussies.

Volgens analistenbureau Forrester neemt 86% van alle besluitvormers op ICT-gebied deel aan een bepaalde sociale activiteit voor zakelijke doeleinden. Meestal doen deze ICT-professionals een beroep op het netwerk van collega’s om bedrijfskritische informatie in te winnen, zoals inkoopaanbevelingen, oplossingen voor veel voorkomende problemen enzovoort.

Wat is nu precies de werkelijke zakelijke waarde van deze online communities? Uit The Value of Online Communities, een online enquête onder zo’n 700 ICT-professionals in opdracht van Dell KACE, blijkt dat de deelname aan online communities massaal is en dat deze websites aanzienlijke voordelen te bieden hebben.

Specifieke enquêtebevindingen zijn:

- 80 procent van alle ondervraagde ICT-professionals maakt gebruik van online communities. 70 procent van hen bezoekt deze communities verschillende malen per week voor werkdoeleinden

- 53% van de respondenten neemt actief deel aan de communities die zij bezoeken

- 98% van de ICT-professionals geeft aan dat online communities een positieve bijdrage leveren aan hun werkactiviteiten

- 95 procent van alle professionals in de frontlinie geeft aan dat deze online ICT-communities hen in staat stellen om tijdbesparingen te realiseren en efficiënter te werken

- 82% geeft aan dat ze dankzij het bezoek van online communities normaliter meer dan een uur per week aan tijd besparen.

Hoewel de enquêteresultaten erop wijzen dat ICT-professionals op de hoogte zijn van de voordelen van communities, blijkt eveneens dat een groot aantal systeembeheerders gedwongen is om meerdere communities te bezoeken om een antwoord op hun vragen te vinden. De reden hiervoor is dat hun vragen te specifiek dan wel te algemeen van aard zijn. Dit resulteert in verlies van tijd, geld en productiviteit en is uiteindelijk nadelig voor het innovatievermogen.

Antwoorden via onafhankelijke communities

Hoewel er op internet honderden communities over alle mogelijke onderwerpen te vinden zijn, biedt slechts een aantal de juiste mix van praktische content en een focus op ICT-professionals. ITNinja is daar een goed voorbeeld van. Dit is de enige productonafhankelijke online community die speciaal op ICT-professionals is gericht. Deze community is gebaseerd op de populaire website AppDeploy.com van Dell KACE. ICT-communities zoals ITNinja bieden systeembeheerders een eenvoudige en kostenloze manier om te zoeken naar antwoorden en toegang te krijgen tot best practices voor een breed scala aan complexe vraagstukken. Een bijzonder kenmerk van ITNinja is dat de website een spelachtige ervaring biedt. 

Elke systeembeheerder, ongeacht de tool die hij of zij gebruikt, kan toegang krijgen tot de informatie op ITNinja.com. Dell KACE-klanten kunnen ook profiteren van de mogelijkheid om deze content direct op te vragen vanuit de Dell KACE Appliance Management Console. Door kennis op het gebied van systeembeheer en andere ICT-onderwerpen op een centrale plek bij elkaar te brengen, bespaart ITNinja beheerders de frustrerende zoektocht naar antwoorden op de websites van leveranciers of in discussiefora, Google en technische publicaties.

Tips voor het selecteren van de juiste online ICT-community

Hoe kunt u als ICT-professional de voor u meest geschikte online community kiezen? De volgende tips kunnen uitkomst bieden:

Stel vast wat voor type content u nodig hebt – Er is sprake van een groot verschil tussen whitepapers en praktische tips en trucs. Door u te concentreren op de informatie waarnaar u op zoek bent, kunt u de zoektocht naar de juiste community aanzienlijk verfijnen.

Groter is niet altijd beter – Op internet zijn tal van sociale netwerken met een enorm aantal gebruikers te vinden, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. De hoeveelheid bruikbare content is echter klein in vergelijking met de omvang van deze websites. Bovendien valt het vinden van de juiste informatie binnen deze sociale netwerken te vergelijken met het zoeken naar een speld in een hooiberg.

- Het draait om de kwaliteit, niet om de content – Een community die praktische informatie biedt is veel nuttiger dan een website met prachtig proza waarin gemijmerd wordt over abstracte technologische trends en wordt geschermd met modieuze termen zoals ‘de cloud’. Een goede community biedt praktische tips, gratis tools, scriptfragmenten, handleidingen en instructievideo’s.

De ICT-wereld verandert voortdurend en uw community moet met de tijd meegaan – Uw community moet gedetailleerde en up-to-date informatie bieden over opkomende technologieën. Tegelijkertijd moet de exploitant online gebruikerstrends bijhouden en investeren in de ontwikkeling en verbetering van de community.

Personalisatie is van cruciaal belang – Een professionele community zorgt ervoor dat u niet allerlei informatie hoeft te doorploegen waarin u niet bent geïnteresseerd, maar biedt u de mogelijkheid om de onderwerpen te volgen die u zelf selecteert en waarin u specifieke belangstelling hebt. Een goede community stelt u op de hoogte wanneer er nieuwe relevante informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld via een RSS-feed of e-mailsamenvattingen.

Deze blogpost is geschreven door: Alexander van der Plaats, Dell KACE.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies