Online06.08.2012

PVV slaat online terug; strijd tussen extremen


pvv-slaat-online-terug-strijd-tussen-ext.jpg
pvv-slaat-online-terug-strijd-tussen-ext.jpg

De PVV is met €28 miljoen aan online pr begonnen aan een inhaalrace en staat deze maand met 30 zetels bovenaan in de peilingen van Clipit. De partij voelt met slechts 1 zetel verschil de hete adem van SP in de nek. Interessant aan de top 2 van deze maand is dat de partijen niet alleen twee uitersten opzoeken, maar ook opvallend veel overeenkomsten vertonen. 

PVV weet de top te bereiken met 128.410 berichten die samen een PR-waarde representeren van ruim €28 miljoen. Dit ondanks 71% aan negatieve berichtgeving. Over nummer 2 SP wordt met 63.569 een stuk minder gesproken, maar levert dankzij het aandeel positieve berichten (42%) een PR-waarde van €27 miljoen op. De VVD daalt met 4 zetels ten opzichte van vorige maand; 90.948 berichten met een online PR-waarde van €19 miljoen zorgen voor een derde plaats.

PVV zorgt voor topentertainment
Het aantal zetels van de PVV verdubbelt deze maand bijna met een stijging van 17 naar 30 zetels. De partij domineert aan het begin van de maand de online dialoog door het opstappen van partijleden, het presenteren van de kandidatenlijst en de presentatie van het verkiezingsprogramma. De reacties zijn wisselend, zo blijkt uit dubieuze tweets als “Thank God hebben we de #pvv nog. Whahaha! Stem op ze mensen, garantie voor Topentertainment. Heerlijk!” en het rapport “de-leukste-taalgrappen-en-koddigste-zinnen-uit-het-pvv-verkiezingsprogramma”. Feit is dat de PVV weet te blijven boeien en provoceren, wat op Twitter tot enkele links naar het ooit spraakmakende LPF leidt. Wilders zelf laat overigens weten zich niet te vinden in deze vergelijking.

PVV-kiezer als slachtoffer
Naast de standpunten van de PVV en de markante uitspraken van fractieleider Geert Wilders, wordt de PVV-kiezer meer dan welk soort kiezer ook, besproken en bekritiseerd binnen online en social media. Zo zouden aanhangers van Wilders onwetend, dom en rancuneus zijn, en gemiddeld 5 uur per dag tv kijken. De rechtse kiezer zelf wentelt zich graag in zelfmedelijden en wijst online op het onrecht dat hen wordt aangedaan. Zo lijkt deze tweet een iets andere draai te geven aan het ontslag van een leraar maatschappijleer die verschillende felle anti-islamitische tweets plaatste “Zo zie je maar dat als je leraar bent en je voor de PVV stemt je dat beter maar geheim kunt houden voor je het weet sta je op straat”.

Extremen of gelijken?
Een opmerkelijke Top 2 met ’s lands meest linkse en meest rechtse partij. Is Nederland verdeeld in twee onverenigbare kampen? Op Twitter ziet men wel mogelijkheden; “Hoezo niet vaak eens? Partijprogramma SP overlapt die van de PVV” en “Ruim 1 op de 4 SP-stemmers willen dat NL uit euro én EU stapt. Helft SP-stemmers wil bouwverbod moskeeën #PVVlight”. Voor de kiezer die zich in deze overlappende partijprogramma’s niet kan vinden, wordt een strategische stem steeds aantrekkelijker. Alle hoop gaat daar uit naar de VVD, dat nog een ruime maand heeft om zich terug te vechten. 

politieke-infographic-juli.jpg
politieke-infographic-juli.jpg

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's