Online10.07.2012

Projectmanagement zonder einde bij websitelancering


projectmanagement-zonder-einde-bij-websi.jpg
projectmanagement-zonder-einde-bij-websi.jpg

De website is gerealiseerd en opgeleverd. Netje binnen de planning en het projectbudget is op. In de B2B-markt definiëren veel bedrijven dit als succes. Het is misschien een open deur, maar wie garandeert dat de website nu bezoekers trekt? Wat zijn de doelstellingen voor exploitatie?

Het succes van een website valt te kwantificeren en is te meten, zolang een website maar doelstellingen heeft. Online visibility, branding, conversie, het is allemaal in cijfers uit te drukken en te meten. Er ligt wel een uitdaging in de kwantificatie. Hoe maak je bijvoorbeeld doelstellingen voor branding of awareness meetbaar? Of wat kan een kwantificatie zijn voor het vergroten van online visibility?

Meetbare branding of awareness doelen zijn bijvoorbeeld 500 mensen die het LinkedIn-profiel van een bedrijf hebben bekeken, of een bepaald aantal AdWords-vertoningen waar de merknaam in voorkomt. Dan wordt het ineens kwantificeerbaar en daarop kan gestuurd worden. Tel eens het aantal Google-zoekresultaten als je zoekt op bedrijfsnaam, merknaam, product of dienst. Het zijn geen harde cijfers, maar het geeft wel een goede indicatie van online aanwezigheid.

Het bouwen van een website is een project dat meestal een vaste doorlooptijd kent en vaak ook een vooraf bepaald budget. Wat vaak vergeten wordt is om een deel van dit budget te reserveren om de site te exploiteren. Er zijn doelstellingen bepaald aan het begin, dus wat gaan we wanneer doen om deze te halen?

Het exploitatiemodel bestaat uit vijf elementen: creatie, optimalisatie, promotie, conversie en analyse. De elementen volgen elkaar waarbij creatie het startpunt is, het moment dat de website is ontworpen, gebouwd en gelanceerd.

Op dat punt nemen mensen de website in gebruik. Er komt feedback op de website, over het beheer of over de follow up van conversie. Er vindt misschien wel gebruikersonderzoek plaats en de eerste cijfers qua bezoekers en conversie druppelen binnen. Aan de hand van deze eerste gegevens, hoe uitgebreid ze ook zijn, zou de website geoptimaliseerd moeten worden.

Pas dan is het tijd voor een promotiecampagne. Een geïntegreerde aanpak komt de conversie ten goede. De cijfers groeien en worden geanalyseerd; hebben we succes?

Alle elementen van het exploitatiemodel krijgen een tijdspad. Na de laatste stap, het analyseren van alle data, kan eventueel het creatieproces weer van start gaan. Wellicht zijn er nieuwe doelstellingen om tot grotere successen te komen.

Deze blogpost is geschreven door Emile Voogd, internetmarketeer bij full service internetbureau TriMM.

Verder lezen over Website

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

Als je last hebt van een lekkage, kan dat natuurlijk behoorlijk vervelend zijn. Het kan zorgen voor waterschade, wat veel geld kan kosten en voor stress kan zorgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doe...

Lifestyle10.05.2023

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Goksites zijn in Nederland steeds populairder geworden, vooral door de opkomst van het internet en de toenemende beschikbaarheid van online gokdiensten. Veel mensen vinden het gemakkelijker om vanuit huis te gokken, en a...

Entertainment28.02.2023

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

De koopjeswebsite iBood is gekroond tot Website van het Jaar 2022. Het is een belangrijke prijs omdat in deze verkiezing het publiek stemt in plaats van een vakjury. Daarnaast zijn er in verschillende categorieën nog me...

Online25.11.2022

​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website

Ondernemers investeren vaak veel geld in het laten maken van een nieuwe en goede site. Maar ook particulieren die een bedrijfje of webshop starten naast hun huidige baan weten vaak niet hoe snel ze moeten investeren in e...

DC Business20.10.2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website