SpinAwards, en de winnaars zijn...

Vorig artikel Volgend artikel
1112474018spinAwards_140_grey

[Stephan Fellinger] Graag kijk ik even terug op de jurydag gisteren. Over de heel dag hebben we 300 mensen op bezoek gehad, vorig jaar waren dit er 200. Een flinke toename dus ten opzichte van vorig jaar. Ook waren dit jaar de adverteerders zelf goed vertegenwoordigd, een in mijn ogen goede ontwikkeling.

Natuurlijk waren deze mensen niet allemaal tegelijk aanwezig, sommige kwamen voor het ochtend programma, andere kozen voor de bijeenkomsten in de middag. Dit verklaart ook de hoeveelheid van 150 toeschouwers die genoemd wordt op Frankwatching.

Wat viel mij op? Eerst nog even terug naar de hoeveelheid genomineerden dit jaar. Met bijna 40% meer inzendingen dit jaar, bleef de hoeveelheid genomineerden echter gelijk. Hoe valt dit te verklaren? We leggen de lat duidelijk hoger binnen onze branche en eisen steeds meer van de potentiele winnaars. Ik zie daarbij steeds meer cases die een 7 scoren, maar de cases met een 8 of een 9 (of zelfs hoger) blijven bijzonder. Allover gaat het niveau van ons vak (beetje bij beetje) in de breedte omhoog, maar blijft de kopgroep klein.

Wat viel me nog meer op? Dat je verhaal presenteren een vak apart is. Winnaars weten hun verhaal goed over te brengen en laten zien dat ze ware professionals zijn. Ze vertellen hun verhaal met enorme passie. Andersom worden er soms cases gepresenteerd op een manier dat het de resultaten niet positief beinvloed. Ik heb het dan niet over een foutje door de zenuwen, dat kan gebeuren en is menselijk. Nee, soms lijkt bijvoorbeeld de voorbereiding tekort te schieten en zie je een case door de handen glippen. Bij bureau's denk ik dan wel eens, als je jezelf niet kan verkopen, hoe kun je dan het produkt verkopen van je klant? Overigens zagen we dat dit jaar ook bij de totale hoeveelheid inzendingen. Op het oog lijkt dan een case een potentieel winnaar, de toelichting is dan echter zeer slordig ingevuld. Een op het oog goede case kan zo om zeep geholpen worden. Beter ingestuurde en onderbouwde cases, kan zeker leiden tot meer genomineerde cases, daar ben ik van overtuigd. En een betere presentatie geeft een hogere kans op het winnen van een Awards. Maar gelukkig zijn dit uitzonderingen!.

De winnaars onderscheiden zich dit jaar ook door het steeds professioneler worden van de aanpak rondom resultaatmetingen. Steeds beter kwantitatief en kwalitatief onderzoek laat ook zien dat ons vak professioneler aan het worden is.

Tot slot, als ik het rijtje dit jaar zag van genomineerden kun je zien dat je niet perse groot hoeft te hebben om tot de lijst van de genomineerden te horen. Want waar vind je binnen de commnunicatiebranche op een en dezelfde lijst Heineken naast de interactieve bijbel. Klein of groot, uitstekend werk heeft als overeenkomst dat het met passie is gemaakt!

Tot donderdag.

groet

Stephan Fellinger

De manier waarop met bescheiden middelen een verslag in elkaar wordt gezet, laat ook weer zien dat ons vak ook op weblog gebied professioneler aan het worden is!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies