Pieken of dalen voor bereikbaarheid reiswebsites?

Vorig artikel Volgend artikel

Het verleden leert ons dat, indien het Nederlands voetbalelftal uitgeschakeld wordt op een groot toernooi, men massaal het Internet raadpleegt voor het boeken van een last-minute vakantie. Hierdoor krijgen de websites van reisorganisaties zo'n 50% meer bezoekers te verwerken ten opzichte van een gemiddelde dag.

Uptrends heeft over de periode van 17 tot en met 20 juni 2012 onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van reisorganisaties. Gedurende de onderzoeksperiode zijn de voorpagina's iedere 5 minuten gecontroleerd vanuit een wereldwijd netwerk van 85 controlestations. Geconcludeerd kan worden dat de uptime van 21 van de 107 gecontroleerde voorpagina's niet voldoet aan een uptimepercentage van 99,9% welke als standaard kan worden gezien. 

"Het spreekt voor zich dat het van groot belang is dat een online reiswinkel 24 uur per dag bereikbaar moet zijn. Indien bijvoorbeeld de homepage of winkelwagentje niet goed functioneert, dan kan dit de desbetreffende reisorganisatie veel omzet kosten," aldus Niels Brinkman, medeoprichter van Uptrends.com.

Een overzicht van de bereikbaarheid van websites van Nederlandse reisorganisaties:

Pieken of dalen voor bereikbaarheid reiswebsites?

Methodologie
Uptrends heeft gedurende de onderzoeksperiode (17 – 20 juni 2012) elke 5 minuten de voorpagina van 112 reiswebsites gecontroleerd via een wereldwijd netwerk van 85 controlestations. Indien een website niet bereikbaar was, is dit steeds door een ander controlestation nogmaals gecontroleerd en zo mogelijk bevestigd. Periodes waarin een website bereikbaar is, worden door Uptrends geregistreerd als uptime. De periodes waarin de bevestigde fouten voorkwamen, worden als downtime geregistreerd. Het betreft verder alleen de bereikbaarheid van de voorpagina en er is geen rekening gehouden met onderhoud.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies