De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Te weinig contrast in het kleurgebruik van een website, een onoverzichtelijke indeling van de pagina’s of te veel en te moeilijk geschreven tekst. Hierdoor ondervinden 4 miljoen Nederlanders regelmatig problemen bij het gebruik van internet. Dat kan natuurlijk niet in een tijd waarin we steeds afhankelijker worden van online informatie.
Om het internet voor iedereen toegankelijk te maken, bundelen zeven Nederlandse bedrijven vanaf deze week de krachten met het project ‘Toegang voor Iedereen‘. Microsoft, Rabobank, Essent, wehkamp.nl, Schiphol Group, Vodafone en communicatiebureau Hemels van der Hart willen Nederlandse organisaties bewustmaken van de noodzaak van een toegankelijk internet en hen aanzetten tot actie.
De bedrijven tekenden afgelopen woensdag ‘het Verdrag van Schiphol’, in het hoofdkantoor van Microsoft Nederland dat op Schiphol gevestigd is. Theo Rinsema, algemeen directeur Microsoft Nederland: “Kun je het als bedrijf nog veroorloven om een kwart van je potentiële klanten buiten te sluiten? En kun je het als overheid uitleggen dat een kwart van de burgers jouw website niet volledig kan gebruiken zoals deze bedoeld is? Wij vinden van niet. Daarom roepen we zo veel mogelijk organisaties op hun informatie toegankelijk te maken. Het internet is er voor iedereen.“
Nederland telt 4 miljoen mensen met een beperking. Denk aan doven, laaggeletterden, dyslectici, (kleuren)blinden of slechtzienden. Daarnaast zijn er in Nederland ook veel mensen met een verstandelijke beperking, concentratiestoornis of motorische handicap. Voor hen kan technologie juist de deuren openen naar een wereld vol mogelijkheden. Toch zijn digitale toepassingen, zoals een website, nog regelmatig niet of onvoldoende toegankelijk voor hen.
Met het project ‘Toegang voor Iedereen‘ gaat elke organisatie op haar eigen manier werken aan het toegankelijk maken van online informatie. Zo zal Schiphol Group haar website beter geschikt maken voor blinden en slechtzienden. Essent houdt vanaf nu bij elke wijziging die online wordt aangebracht, rekening met de toegankelijkheid en het online team wordt opgeleid om de noodzakelijke aanpassingen in content en design aan te brengen. Vodafone gaat mobiele apps ontwikkelen voor mensen met een beperking, patiënten en ouderen. Microsoft zal een deel van de Nederlandse websites onder handen nemen en toegankelijker maken, waaronder msnederland. Wehkamp.nl gaat haar shop-proces optimaliseren voor mensen met een beperking. Daarnaast gaat Rabobank er voor zorgen dat het internetbankieren en de informatievoorziening rondom internetbankieren nog makkelijker wordt.
Streven naar deelname van 25 bedrijven uit top-100
Alle organisaties die toegankelijkheid van hun website ook belangrijk vinden en hier al mee bezig zijn of dit van plan zijn te gaan doen, kunnen op www.toegangvooriedereen.nl digitaal het Verdrag van Schiphol tekenen. De doelstelling is dat na één jaar ten minste 25 bedrijven uit de top-100 van grootste Nederlandse bedrijven toegezegd hebben hun informatie toegankelijker te gaan maken en het van Schiphol digitaal ondertekenen. Daarnaast wil Microsoft dat 200 organisaties het Verdrag steunen.
Pieter Hemels, directeur van communicatiebureau Hemels van der Hart, dat het initiatief mede ontwikkeld heeft: “Hoe logisch is het om 4 miljoen Nederlanders langs de kant te laten staan? Ze op voorhand uit te sluiten? Bij Hemels van der Hart vinden we dat niet alleen ethisch maar ook economisch volstrekt onlogisch. Participatie en (daarmee ook) commercieel resultaat, daar draait het voor onze opdrachtgevers om. Daarom willen we producten en diensten zo toegankelijk mogelijk presenteren aan de consument. Zodat iedereen de mogelijkheid krijgt mee te doen.“
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Microsoft
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online11.04.2024
Windows 11 wordt voorzien van meer reclame
Gaming05.04.2024
Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt
Technology01.04.2024
Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Gaming28.03.2024
Komt er een witte, discloze Xbox Series X?
Online14.03.2024
Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik
Verder lezen over Website
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Online25.08.2023
Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen
Lifestyle10.05.2023
Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!
Entertainment28.02.2023
Hoe staat het met de Nederlandse goksites?
Marketing14.02.2023
Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod
11 mei een dag vol SEOOnline25.11.2022
iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022
DC Business20.10.2022