Zakelijke websites worden 35% langer bekeken

Vorig artikel Volgend artikel
Zakelijke websites worden 35% langer bekeken

Al meerdere jaren meet WebAds via een grootschalig Visibility onderzoek haar netwerk door op contactduur en zichtbaarheid van de reclame-uitingen. Ook dit jaar is dit onderzoek weer uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de kwaliteit van de online campagnes te verbeteren.

Het onderzoek laat zien dat zowel het type site en het tijdstip van de dag invloed hebben op de contactduur met een onlinepagina. Zo worden de pagina's binnen het Business & Finance segment zo'n 35% langer (55 seconden) en daarmee ook intensiever bekeken dan overige sites. Verder is ook het tijdstip van de dag van invloed op de tijd dat men een pagina bekijkt. 's Nachts worden pagina's het langst bekeken; de duur is daar gemiddeld 7% langer. Met minder afleidingen wordt er op dit tijdstip dus meer tijd genomen om een pagina te lezen. Elementen die bij het samenstellen van de campagne kunnen worden meegenomen.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde waste - het niet zichtbaar zijn van reclame-uitingen - bij zogenaamde performance websites 60% hoger is dan bij redactionele Umfeld titels. De zichtbaarheid van online-uitingen verschilt dus echter enorm waardoor het moeilijk is generalistische conclusies te trekken. De visibility is sterk afhankelijk van de type site, het formaat en positie op de pagina.

Tjeerd Kooij, Managing Director WebAds Nederland: "De online advertentiemarkt is zich steeds verder aan het professionaliseren. Hierbij wordt gelukkig steeds meer naar kwalitatieve elementen gekeken. Het Visibility onderzoek levert ons nuttige inzichten die wij direct kunnen inzetten om ons productportfolio te optimaliseren. Een adverteerder die bij ons tegen een premium prijs inkoopt, krijgt binnen ons netwerk ook de premium posities met de hoogste zichtbaarheid. De kwaliteit van minder scorende advertentie posities verbeteren wij door op basis van de resultaten van het Visibility onderzoek wijzigingen door te voeren. Hiervoor werken we nauw samen onze uitgevers. Tot slot gebruiken wij de data ook in onze adviezen over de online media-inzet. Dit alles komt de effectiviteit van de campagnes op ons netwerk ten goede."

*Deze vierde Visibility meting is in het tweede kwartaal van 2012 over het gehele WebAds netwerk uitgevoerd. AdRime heeft voor dit onderzoek data verzameld met betrekking tot standaard display uitingen op basis van ruim 6 miljoen metingen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies