Maar weinig consumenten lezen een online privacybeleid

Vorig artikel Volgend artikel
Maar weinig consumenten lezen een online privacybeleid

De consument wordt gekenmerkt door een steeds grotere connectiviteit en hij deelt ook steeds meer content met anderen, maar toch blijft er een grotere bezorgdheid over de persoonlijke informatie die daarbij zonder hun toestemming door online bedrijven zou kunnen worden verkocht of met derde partijen zou kunnen worden gedeeld. Zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Consumer Union. De onderzoekers stelden vast dat bijna 71% van de ondervraagden bezorgd is over hun online privacy.

"De studie bevestigt dat de meeste consumenten zich grote zorgen maken over de bescherming van hun privacy op het internet. Een groot gedeelte van de bevolking vreest dat zijn persoonlijke informatie misbruikt zou kunnen worden," aldus merkt Ioana Rusu, adviseur bij Consumers Union.

Verder zegt meer dan de helft van de consumenten zich bezorgd te maken om adverteerders die informatie over het surfgedrag van kinderen verzamelen om die doelgroep met gerichte reclames te benaderen. Ondanks die vrees blijkt nog altijd slechts 20% van de ondervraagden ook echt de moeite te nemen om het online privacybeleid te lezen. Amper 5% van die groep zegt dat beleid altijd te lezen en meer dan de helft geeft toe nog nooit een online privacybeleid geraadpleegd te hebben. 42% is van mening dat die verklaringen veel te lang zijn. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies