Zou jij bereid zijn te betalen voor privacy op internet?

Vorig artikel Volgend artikel
Zou jij bereid zijn te betalen voor privacy op internet?

Hoeveel zijn mensen bereid te betalen voor hun privacy op internet? Die vraag stelde Nicola Jentzsch van het Berlijnse Onderzoeksinstituut zich af, samen met haar collega's publiceerde ze een studie waaruit blijkt dat een significant deel van de bevolking bereid zou zijn hun persoonlijke informatie te beschermen middels een extra financiële bijdrage.

Om het gegeven te testen lieten de inderzoekers twee verkopers tickets verkopen voor een film. De ene vroeg het gsm-nummer van de koper, de andere deed dat niet. Wat bleek? Van de 443 studenten die deelnamen aan het onderzoek gaven 83% de voorkeur aan de verkoper die hun gsm-nummer niet vroeg. Wanneer de privacy-vriendelijke verkoper 50 eurocent meer vroeg voor een ticket, zag 31% van de kopers daar geen graten in.

Wanneer één van de twee verkopers stelde dat er reclame zou gestuurd naar hun e-mail adres, kozen 62% van de studenten voor de andere verkoper. Maar toen die 50 cent meer ging vragen vroeg voor het ticket, koos 87% opnieuw voor de goedkope optie, reclame inbegrepen.

De onderzoekers concluderen dat bij de bescherming van privé-informatie een bepaalde waarde heeft voor de consument en dat er een duidelijke vraag naar privacy bestaat.

Een conclusie die niet wordt gedeeld door Alessandro Acquisti van het Center for Behavioral Decision Research aan het Carnegie Mellon University. Hij werkte niet mee aan het onderzoek maar zegt: "Mensen zeggen dat ze privacy belangrijk vinden en daarna gaan ze hun status updaten op Facebook." Hij concludeert dat "mensen niet langer om privacy geven." Via

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies