Traag internet dagelijkse bron van irritatie bij ondernemers

Vorig artikel Volgend artikel
Traag internet dagelijkse bron van irritatie bij ondernemers

Drie op de vier ondernemers irriteert zich bijna dagelijks aan traag internet tijdens het werk. Vandaag de dag moet internet juist een bron van inspiratie voor ondernemers zijn, een plaats waar zij kennis vergaren en delen. Uit een onderzoek van Ziggo Zakelijk onder 750 kleinzakelijke ondernemers met een computergerelateerde baan blijkt echter dat traag internet kan leiden tot een bron van irritatie in plaats van inspiratie.

Het komt dagelijks voor dat ondernemers moeten wachten op hun internetverbinding voor bijvoorbeeld het surfen op het web of het up/downloaden van bestanden. Dit leidt tot verplichte pauzes, irritatie en in sommige gevallen tot extra thuis werken.

Een derde van de ondernemers moet vaak onnodig wachten op internet tijdens hun werk. Vier op de vijf van hen geeft aan dat deze wachttijd leidt tot niet snel en adequaat kunnen werken (33%), irritatie (29%) en een machteloos gevoel (19%).

Van alle ondernemers geeft 7 op de 10 aan dat onnodig wachten op internet leidt tot minder leuk én productief werken. Bij ondernemers die dagelijks onnodig lang moeten wachten, is bij 72% de wachttijd gevoelsmatig langer dan deze in werkelijkheid is. Ditzelfde ervaren zij ook wanneer zij moeten wachten terwijl zij onder tijdsdruk staan. Voor 6 op de 10 ondernemers is snel internet van (essentieel) belang voor het bestaan van de onderneming.

Bijna de helft van de ondernemers besteedt de verplichte wachttijd aan het drinken van een (extra) kop koffie, het voeren van een gesprek met een collega of het verrichten van een belletje. Van alle ondernemers breekt 14% het internetverzoek af, omdat de opdracht hen te lang duurt. Het onnodig wachten op internet werkt door op het privéleven. De helft van de ondernemers – die ook aangeeft dagelijks onnodig lang te moeten wachten – is gespannen of geïrriteerd thuis, heeft minder tijd voor hobby's of moet vaak nog thuis werken.

Voor ondernemers is snel en betrouwbaar internet tegenwoordig van groot belang voor het bestaan van hun onderneming. Daarom geeft 6 op de 10 ondernemers als belangrijkste reden aan dat internetproviders de internetsnelheid moeten leveren zoals afgesproken en dat zij moeten voorzien in betrouwbaar internet. Onderzoek van Muvara en iPing Research (januari 2012) toont aan dat gebruikers van kabelinternet meer dan 75% van de geadverteerde snelheid halen, terwijl dit percentage bij ADSL-gebruikers niet meer dan 42% bedraagt. Kabelinternet is dus veel betrouwbaarder dan ADSL bij het nakomen van de gecommuniceerde afspraken over snelheid.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies