Digitale muziekverkoop kan de sector nog niet dragen

Vorig artikel Volgend artikel
Digitale muziekverkoop kan de sector nog niet dragen

De wereldwijde verkoop van digitale muziek is het afgelopen jaar met 8% toegenomen tot 5,2 miljard dollar, zo blijkt uit een rapport van de IFPI. Die groei is volgens CEO Frances Moore echter onvoldoende om de terugval in de totale muziekverkoop te compenseren.

Wereldwijd heeft een op de vier internetgebruikers (28%) regelmatig toegang tot niet-gelicentieerde diensten. Piraterij is volgens Moore ook de belangrijkste reden waarom de digitale inkomsten van de sector niet sneller stijgen.

Moore benadrukt dat de legitieme muzieksector met bijzonder uitdagende omstandigheden geconfronteerd wordt en voegt er aan toe dat die problemen niet binnen een kort tijdsbestek kunnen worden weggewerkt. Wereldwijd zijn er inmiddels ongeveer 500 legale muziekdiensten operationeel met een portfolio van zo'n 20 miljoen tracks.

De wereldwijde verkoop van fysieke muziek realiseerde het voorbije jaar een omzet van 10 miljard dollar. Bij de eeuwwisseling werd er nog 28,1 miljard dollar opgetekend.

Muziekanalist Mark Mulligan merkt dan ook op dat de muziekindustrie in de Verenigde Staten de voorbije 10 jaar bijna de helft van zijn markt verloren heeft. Volgens hem moet ook niet verwacht worden dat de verkoop van digitale muziek die verliezen snel zal kunnen goedmaken. Het is volgens Mulligan vooral de vraag in hoeverre de schade beperkt zal kunnen worden.

Alle keyfacts en figures zijn in deze PDF terug te vinden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies