Online06.01.2012

Appie overstijgt traditionele DM met bonusdata


appie-overstijgt-traditionele-dm-met-bon.jpg
appie-overstijgt-traditionele-dm-met-bon.jpg

Dat Albert Heijn miljoenen klanten gaat voorzien van individuele kortingen en acties, is niks nieuws. Het gebeurt al dertig jaar onder de noemer direct marketing (DM). Het is wél slimmer dan de traditionele DM.

De nationale buurtsuper maakte begin deze week bekend zeven miljoen klanten per e-mail of ouderwetse papieren post persoonlijke kortingen of acties voor te gaan schotelen. Hiervoor wordt de data die de grootgrutter heeft verzameld met bonuskaarten uitgepluisd en ingezet.

Het goede voornemen van Albert Heijn om dit op poten te zetten is slimmer dan de gemiddelde DM-actie waarbij bijvoorbeeld een gebruiker van een telefoondienst een brief in de bus krijgt als het tijd is om het abonnement te verlengen. Zo is het goed mogelijk dat de jonge vader binnenkort een aanbieding krijgt voor een gratis pak luiers bij twee kratten bier.  Die twee zaken, bier en luiers, zo is gebleken, worden vaak samen gekocht. Meestal als de man op zaterdag met de auto de grote boodschappen gaat halen.

In het geval de supermarktketen wordt er gebruik gemaakt van een hele grote set microdata. Het zijn geen simpele feitjes meer waarop gesegmenteerd wordt, maar het is waarschijnlijk een geautomatiseerd systeem  dat een passende aanbieding berekent.

Bij Bol.com al jaren gemeengoed, en nu ineens bij Albert Heijn. Een dergelijk aanbevelingensysteem is niet ontwikkeld voor een supermarkt, maar voor online toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan de voorkeuren die Amazon de gebruiker toewijst. Dit concept voor de online wereld, wordt nu door Albert Heijn op grote schaal in de offline wereld toegepast. Het is tekenend voor de digitalisering van de fysieke wereld, waarbij ook de offline retailers een scherper inzicht in de consument krijgen.

Dat deze zet van Albert Heijn kortstondig wind op deed waaien komt waarschijnlijk omdat behavorial targeting het afgelopen jaar veel in opspraak is geweest.  Nu ineens zegt dit bedrijf ook offline behavorial targeting te gaan doen, op basis van echt gedrag. Het is alsof de banners van Wehkamp en Zalando je tot in de brievenbus achtervolgen. Eindelijk relevante reclame in de brievenbus? Of een inbreuk op onze privacy?

Geschreven door Koen Penders, Business Consultant Adversitement.

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars