How Do You Do 2011: digitale helden delen hun kennis

Vorig artikel Volgend artikel

Fancy gadgets, de nieuwste apps, coole producten en mooie praatjes van keynote speakers op een podium. Vaak ligt de focus bij events op het eindproduct. Niks mis mee, maar is het niet nog veel interessanter om te horen hoe een maker het heeft aangepakt?

Virtueel Platform organiseerde daarom afgelopen vrijdag tijdens het STRP festival in Eindhoven ‘How Do You Do?’: een bijeenkomst voor en met makers uit de digitale creatieve sector, waar het maakproces centraal stond. Kunstenaars, game developers, internet bedrijven en allerlei andere digitale helden waren bereid te vertellen over de ontwikkeling van hun projecten. Wat ging er mis en wat pakte juist goed uit? Wat bleek een geheim wapen en op welk gebied valt nog terrein te winnen?

Als bezoeker kon je aanschuiven aan een van de tafels waar 50 top-creatieven als Google, Post Panic, Philips, iPawn, Bruce Sterling en Daan Roosegaarde over hun werk spraken. De 15 tafels hadden elk een eigen thema als transmedia, openness, mobiel of business development, en elk half uur kon je deelnemen aan een nieuwe discussie, 90 sessies in totaal.

How Do You Do 2011: digitale helden delen hun kennis

Het was opvallend hoe openhartig de sprekers over hun werk vertelden. Erik de Bruijn, medeoprichter en ontwerper van de 3D-printer Ultimaker, legde uit hoe open source met zijn product eindelijk fysiek werd. “Door ideeën met anderen te delen kun je iets geven zonder het te verliezen”. Michiel Rademakers van iPawn van spelletjesbedrijf Jumbo: Ideeën zijn niet uniek, de uitwerking maakt het uniek”.

Aan de ‘complex projects’-tafel gaf Luuk van Dijk een kijkje in de keuken van Google. Hoe zorg je dat alle Gmail data gebackupt blijft? Samen met zijn luisteraars zocht hij naar een oplossing. Ania Markham van Post Panic gaf haar tafelgenoten vooral advies. “Je leeft, eet en slaapt soms drie maanden met een project, dus zorg ervoor dat je iets kiest waar je met veel plezier aan werkt.” Aan het einde van de dag gaf Daan Roosegaarde zijn luisteraars een tip: “Don’t copy paste, but copy morph.”

Een half uur blijkt kort te zijn. Bezoekers luisteren geboeid naar de sprekers en hebben hen veel te vragen. Over de meest uiteenlopende onderwerpen wordt gediscussieerd.

Virtueel Platform koos voor How Do You Do? bewust voor een breed spectrum aan onderwerpen. Er zijn al veel mogelijkheden om mensen te ontmoeten op gespecialiseerde conferenties, maar niet vaak komen professionals uit totaal verschillende velden bij elkaar.

De eerste editie van How Do You Do was een inspirerende en succesvolle dag. Een tweede editie volgend jaar kan niet uitblijven.

How Do You Do? vond 25 november 2011 plaats in Eindhoven tijdens het STRP festival.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies