Online30.07.2011

Top 50 “best global green brands”


top-50-best-global-green-brands.jpg
top-50-best-global-green-brands.jpg

Toyota (nr. 1), 3M (2) en Siemens (3) zijn de aanvoerders van de wereldwijde “Best Global Green Brands” ranglijst van Interbrand. Het merkenadviesbureau publiceert hiermee haar eerste lijst op basis van uitsluitend “groene” criteria.

Voor deze ranglijst werd enerzijds uitgegaan van de publieke perceptie van duurzame merken en anderzijds de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals blijkt uit algemeen beschikbare informatie en gegevens. Voor het onderzoek heeft Interbrand de merken uit de Interbrand Best Global Brands ranglijst van 2010 geanalyseerd, omdat deze merken wereldwijd bekend zijn en keer op keer bewijzen dat zij waarde creëren voor hun stakeholders.

Het onderzoek laat zien dat de sterkste duurzame merken zich consistent onderscheiden en duurzaamheidinitiatieven ontwikkelen die de consument als betekenisvol ervaart. Bovendien blijken ze in staat door de hele organisatie heen winstgevende ‘groene initiatieven’ te ontwikkelen; van het opzetten en uitvoeren van milieuprogramma’s tot en met de meting en openbare presentatie van de resultaten van die programma’s. 

“Nu duurzaam ondernemen algemeen tot norm wordt verheven, zien we dat bedrijven zich graag een groen imago aanmeten, al blijkt het vaak lastig om daar ook met concrete daden en resultaten invulling aan te geven,” zegt Patrick Stal, Director Business Development van Interbrand Amsterdam. “In onze visie vind je de sterkste groene merken op het raakvlak van prestaties en perceptie: het vermogen om de band met de consument te versterken op basis van zichtbare, geloofwaardige en relevante milieu-initiatieven.”

Voor de studie onderzocht Interbrand voor elk merk de consumentenperceptie in de tien grootste markten: de VS, Japan, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Brazilië, Spanje en India. Consumenten werd gevraagd welke invloed duurzaamheid heeft op hun aankoopbeslissingen en hun algehele begrip en beeldvorming van de groene activiteiten van het merk.

Hoewel Nederlandse merken traditioneel goed presteren als het gaat om duurzaam ondernemen, is het niet opvallend dat slechts twee Nederlandse merken terug te vinden zijn in de ranglijst (Philips en Shell). Nederlandse bedrijven ondernemen over het algemeen wel maatschappelijk verantwoord, maar lopen er niet mee te koop. Zoals uit dit onderzoek ook voor Philips het geval blijkt te zijn. ‘”Het lijkt erop dat Nederlandse merken het goed doen, maar er niet veel over praten. Veel Nederlandse merken zouden hun duurzame prestaties een wezenlijk zichtbaar, geloofwaardig, en relevant onderdeel van hun merk kunnen maken,” aldus Patrick Stal.

De rangorde op de lijst zoals Interbrand die samenstelde is deels gebaseerd op kwantitatieve prestatiescores die zijn ontleend op basis van een analyse van openbare informatie. Accountancy en Consulting bureau Deloitte ontwikkelde op verzoek van Interbrand een methodiek om duurzaamheidprestaties te meten op basis van openbaar toegankelijke data. Deze is gebruikt als input voor de performancescores in het onderzoek van Interbrand. Deze performancescores vormden samen met vele andere factoren het fundament voor de uiteindelijke plaats van merken op de ranglijst. De eindscore is een gecombineerde uitkomst, samengesteld uit een perceptie- en een performancescore. Het verschil tussen beide scores geeft het potentiële verschil weer tussen merkperformance en de perceptie van de consument.

Hoofdconclusies van het onderzoek:

– Toyota is een lichtend voorbeeld van een merk dat het milieu tot kernprioriteit heeft verheven en daarbij op betekenisvolle wijze de dialoog zoekt met doelgroepen over de hele wereld.

– De auto-industrie en de elektronicasector zijn richtinggevend in hun vermogen om duurzaamheidinitiatieven door hun hele organisatie te implementeren én in hun vermogen om hun inspanningen effectief voor het voetlicht te brengen.

– Een aantal merken vertoont een aanzienlijke kloof tussen prestaties en perceptie. L’Oréal, Nokia en HSBC scoren allemaal significant hoger op prestaties dan op perceptie. Kennelijk zijn ze intern erg goed bezig met milieu en duurzaamheid, maar slagen zij er nog niet voldoende in om dat naar de buitenwereld te communiceren.

– McDonald’s, GE en Coca-Cola daarentegen scoren stuk voor stuk significant beter op perceptie dan op prestaties. Het lijkt erop dat deze sterk zichtbare merken profiteren van hun imago als sterke, bekende merken, waarbij de groene perceptie meelift op de algehele perceptie.

– Van de Nederlandse merken uit Interbrand’s Best Global Brands rapport figureren zowel Philips als Shell op de lijst van ’s werelds groenste merken.

– Bij zowel Philips als Shell is sprake van een positief verschil tussen milieuprestaties en consumentenperceptie. Dat betekent dat het bedrijf groener is dan het gezien wordt door de consument. Philips scoort qua milieuprestaties beter dan Sony en Apple, maar krijgt daar van de consument niet de waardering voor die het verdient, wat in het onderzoek tot uiting komt in een lagere plaats op de ranglijst dan Sony en Apple. Philips heeft dus de kans om haar groene prestaties beter tot uitdrukking te laten komen in de merkbeleving.

De volledige feature van het Best Global Green Brands-rapport van Interbrand, inclusief toelichting op de onderzoeksmethodiek, is beschikbaar op www.interbrand.com

Verder lezen over Toyota

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Ze zijn er nog in grote getalen, petrolheads die (nog) niets moeten hebben van elektrische bolides. Toegegeven, ook ik ben nog altijd heel blij met mijn Golf 4 V5 met zijn ronkende en benzine slurpende 2,3 liter vijfcili...

Automotive16.01.2023

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Fabrikant toont zero-emission uitvoeringen van een jaren 80 Corolla