Online12.06.2011

Einde surfgemak op internet door PVV voorstel, Politiek gaat voorbij aan ‘Volg-me-niet register’


einde-surfgemak-op-internet-door-pvv-voo.jpg
einde-surfgemak-op-internet-door-pvv-voo.jpg

Hieronder de ingezonden tekst die ons werd toegestuurd via het IAB over het omstreden amendement van de Tweede Kamer over internetgebruik. De tekst spreekt voor zich. Buiten de politiek zullen er weinig voorstanders zijn te vinden die het eens zijn met de hieronder genoemde politieke partijen.

Met grote verbazing hebben ondergetekenden afgelopen woensdag 8 juni geluisterd naar het Tweede Kamerdebat over de Telecommunicatiewetgeving. Alhoewel de woordvoerders Telecom van PVV, D66 en PvdA zeggen de internetters een warm hart toe te dragen, presenteren zij een amendement dat de surfervaring grote schade toebrengt. Bovendien gaan zij volledig voorbij aan het onlangs gelanceerde volg-me-niet register, een initiatief dat recht doet aan het gebruiksgemak van internet, de privacy van de webbezoeker en de concurrentiepositie van de Nederlandse online industrie in Europa.

Online adverteerders plaatsen reclame cookies om webbezoekers advertenties te tonen op basis van hun surfgedrag. Deze advertenties betalen de ‘gratis’ content op internet. Europa verplicht organisaties die cookies plaatsen nu om internetters hier beter over te informeren en hen te wijzen op de mogelijkheden cookies te weigeren via de beveiliging van de browser. Een goede zaak. Maar Nederland wil nu het beste jongetje van de klas zijn door extra strenge regels voor cookies te introduceren, die hun doel compleet voorbij schieten. PVV, PvdA en D66 willen ondubbelzinnige toestemming voor cookies, waarbij de webgebruiker telkens actief moet aangeven of hij een cookie wil. Een bijzonder slecht idee omdat:

– Het gebruiksgemak van internet verslechtert: Als een gebruiker in een gemiddelde internetsessie tien internetsites bezoekt, moet hij per site (10x) of per cookie (100x) toestemming geven.

– Schijnveiligheid ontstaat: de gebruiker klikt de schermen op ‘de automatische piloot’ weg en leest de boodschap niet meer.

– Meer gegevens worden vastgelegd: Organisaties die cookies plaatsen moeten veel meer gegevens gaan vastleggen in verband met de bewijslast bij eventuele klachten, dit leidt tot een grotere inbreuk op de privacy.

– Content op internet verschraalt: gratis websites zijn afhankelijk van online advertenties gebaseerd op cookie

– Betaalde content en pop-ups toenemen: bedrijven moeten andere verdienmodellen zoeken.

– De concurrentiepositie van Nederland in Europa verslechtert: Het voorstel ondermijnt de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven ten opzichte van andere landen. En het probleem verdwijnt niet: buitenlandse bedrijven kunnen wel cookies plaatsen op pc’s van Nederlandse gebruikers.

Europese bedrijfsleven heeft de politiek een oplossing voorgesteld die deze problemen niet kent.  Bij deze uitwerking bevat reclame op basis van surfgedrag een icoon. Een klik op het icoon leidt de webbezoeker naar de website (www.youronlinechoices.eu/nl) die op een heldere manier meer informatie geeft over cookiereclame en de bedrijven die hierin actief zijn. Daarnaast bevat de website een volg-me-niet register met een overzicht van cookies op de pc en de mogelijkheid deze met één druk op de knop uit te schakelen. Eurocommissaris Neelie Kroes heeft het proces begeleid en ons omringende landen als Engeland en Frankrijk hebben de regeling omarmt. Ook de Consumentenbond is voorstander.

Het is de branche een raadsel waarom de PVV, PvdA en D66 voorbij gaan aan deze praktische uitwerking van EU regels. Zij voorzien immers ook niet in een alternatieve oplossing. Het amendement van deze partijen zorgt ervoor dat die irritante pop-ups met vragen als ‘wilt u doorgaan’, straks vast onderdeel uitmaken van onze surfervaring. Wij hopen dat de overige politieke partijen meer affiniteit met en begrip van de online wereld tonen en op dinsdag 14 juni a.s. amendement 14 van PVV, PvdA en D66 niet ondersteunen.

–       Bindinc.

–       BVA (Bond van Adverteerders)

–       Centrum voor Merk & Communicatie

–       DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association),

–       De Persgroep NV

–       Hearst Magazines Netherlands BV

–       IAB (Interactive Advertising Bureau),

–       NUV (Nederlands Uitgeversverbond)

–       Sanoma Media

–       Telegraaf Media Groep NV

–       Veronica Uitgeverij B.V.

–       VINEX (Verenigde Internet Exploitanten)

–       Wegener

–       WPG Uitgevers b.v.

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding